8. 7. 1709: Ruský car Petr Veliký porazil u Poltavy švédská vojska a vyšachoval tak svého rivala Karla XII. definitivně ze hry.    
Domů     Bombardér vozil pasažéry v proutěných křesílkách
Bombardér vozil pasažéry v proutěných křesílkách
19.6.2025

Je sice pořádná zima, ale na letišti kousek od Versailles se to hemží lidmi. Na vzlet se připravuje slavný francouzský bombardér Farman. Místo bomb však bude mít 8. února 1919 zcela jiný náklad…

Francouzští bratři Farmanové chystají žhavou novinku. Zapálení aviatici, z jejichž dílny vyšel slavný bombardovací letoun Farman 60 s přízviskem Goliáš, nestihli svůj aeroplán už do války nasadit. Skončila dřív, než ho dokončili.

Přišli proto s nápadem využít ho jako dopravní letadlo. Letectví za první světové války zaznamenalo pokrok, proto zeppeliny, které ještě před ní přepravovaly pasažéry, jsou už passé.

Navíc je po válce spousta nezaměstnaných letců, jejichž zkušeností ve vzduchu by bylo škoda nevyužít.

Jedním z nich je i poručík Lucien Bossoutrot (1890–1958)…Právě on se chystá onoho únorového dne ke vzletu s prvními pasažéry na lince Paříž – Londýn.

Goliáš startuje

Vavříny z leteckých soubojů mu otevřely cestu do firmy bratří Farmanů. Stává se jedním z prvních zkušebních pilotů, jeho specialitou je dosud málo běžné létání podle přístrojů.

„Dneska budeme mít speciální náklad,“ mrkne na svého mechanika Lhomdea. Na toho chlápka se může spolehnout, proto ho bere ten den s sebou. Dalších 12 pasažérů jsou důstojníci. Farmanové nechali svého Goliáše trochu upravit.

Odstrojili bombardovací zařízení, nainstalovali zvýšené čelní sklo, přibyla okénka v kabině. Pasažéři budou cestovat usazení v proutěných křesílkách, umístěných ve dvou řadách. Každý s bagáží maximálně deset kilogramů.

Za luxus letecké přepravy si budou ovšem muset připlatit. Cena přesáhne jízdné za vlak a loď. O cestující přesto nouze nebude. Ostatně s tímhle nápadem nepřišli Farmani sami…

Bratři Farmanové předělali svého Goliáše na dopravní letadlo pro 12 pasažérů.
Bratři Farmanové předělali svého Goliáše na dopravní letadlo pro 12 pasažérů.

Závody konkurence

Ani po válce soupeření ve vzduchu nepřestává. Protentokrát vyhrávají Němci. Deutsche Luft-Reederei, předchůdce dnešní Lufthansy, zavedla první pravidelnou linku už 5. února 1919, a to na trase dlouhé 200 kilometrů mezi Berlínem a Výmarem.

Francouzi si tedy musejí pospíšit. „Grandiózní úspěch. Za dvě hodiny 37 minut z Paříže do Londýna,“ komentuje francouzský tisk let z 8. února 1919. Cesta vlakem a lodí by zabrala minimálně sedm hodin.

Lucien Bossoutrot po návratu neusne na vavřínech, ale už po čtyřech dnech od dopravního letu do Londýna usedá do pilotní kabiny a míří z Paříže do Bruselu.

Na palubě má 15 pasažérů, mezi nimi i Henriho Farmana (1874–1958), jednoho z majitelů letecké firmy, a jeho manželku. Pak už to jde ráz naráz.

Bordeaux, Štrasburk a další města… Farmanové jsou sice o krok vpředu, ale rychle jim roste konkurence pěti dalších mezinárodních společností. Vzduch se začíná dopravními letadly zahušťovat. A to vede ke katastrofě!

Zájemcům nabídli dostatek komfortu, a hlavně rychlé cestování.
Zájemcům nabídli dostatek komfortu, a hlavně rychlé cestování.

Létejte vpravo!

Nízká oblačnost a mrholení, počasí je na hranici letových možností. 7. dubna 1922 přesto vzlétá z pařížského letiště Le Bourget stroj Farman 60, mířící s pasažéry do Londýna. Opačným směrem letí poštovní letadlo britské společnosti.

Necelých 100 kilometrů severně od Paříže se střetnou. Následky srážky nikdo nepřežije. Pilot francouzského letadla letěl vpravo od silnice, která byla navigační linií, Angličan v protisměru se též držel silničního pravidla, ovšem anglického, a tak letěl vlevo. Po této katastrofě se začínají stanovovat pravidla pro leteckou dopravu.

Pravidla ve vzduchu

Zástupci šesti evropských aerolinek se v roce 1919 sešli v nizozemském Haagu, aby založili mezinárodní Asociaci pro leteckou dopravu (Air Traffic Association).

Aerolinky díky tomu mohly mimo jiné sjednotit administrativu, například vydávání letenek, ale také se ustanovila práva pasažérů na náhradu škody způsobené leteckou společností.

Na činnost této organizace navázala dnešní IATA, která vznikla na Kubě v dubnu 1945.

Foto: National Archives and Records Administration as part of a cooperation project / Wikimedia commons / Public domain, Nationl Advisory Committee for Aeronatutics / Wikimedia commons / Public domain
Zdroje informací: warthunder.com, wikipedia.org
Související články
reklama
Zajímavosti
Mohou být krásné i veřejné záchodky?
Skotský ostrov Bute v zálivu Firth of Clyde se může pochlubit mnoha pamětihodnostmi v čele se slavným novogotickým palácem Mount Stuart a rozvalinami středověkého hradu. Největší atrakcí jsou zde ale nejzachovalejší veřejné záchodky z viktoriánské doby v přístavu Rothesay. Ženám vstup zakázán Stavba veřejných toalet v Rothesay vyšla v roce 1899 na 530 liber, což by s ohledem na […]
Jak vládla královna Hollywoodu?
Její nevinný výraz a plachý pohled ji skvěle pasují do rolí mladičkých dívenek. Mary Pickfordová v nich poblázní doslova celý svět. V době, kdy se na profesi herce hledí ještě skrz prsty, se stane jednou z nejslavnějších žen nejen v USA a vyslouží si titul „královna Hollywoodu“. Herečkou z nouze Je jí sedm let, a […]
Popravili poslední královnu při komunistických čistkách?
Protivníky při útoku úmyslně děsí sborovým řevem, vystřelují hvízdající šípy nebo zakládají mnoho táborových ohňů, aby vyvolali dojem, že je jejich armáda podstatně větší než ve skutečnosti. Tyto triky a také um jejich vojevůdců nesou své ovoce. Díky nim mongolská říše vzkvétá, ale všeho jen do času!   Mongolové v dobách své největší slávy – […]
premium
Opomíjený Perugino: Kdysi byl slavnější než da Vinci
S vypětím všech sil dokončuje stárnoucí Pietro Perugino své poslední dílo. Jde o fresku Madony s dítětem v kostelíku v městečku Fontignano. O pár desetiletí dříve přitom patřil mezi nejvyhledávanější malíře Itálie. „Za peníze byl ochoten zaprodat duši,“ uvádí životopisec Vasari. Zničila Peruginovu hvězdnou kariéru hamižnost? Na hlavní oltářní stěně v Sixtinské kapli ve Vatikánu se rýsuje freska Narození Páně. Jejím […]
Věda a vynálezy
Bombardér vozil pasažéry v proutěných křesílkách
Je sice pořádná zima, ale na letišti kousek od Versailles se to hemží lidmi. Na vzlet se připravuje slavný francouzský bombardér Farman. Místo bomb však bude mít 8. února 1919 zcela jiný náklad…   Francouzští bratři Farmanové chystají žhavou novinku. Zapálení aviatici, z jejichž dílny vyšel slavný bombardovací letoun Farman 60 s přízviskem Goliáš, nestihli svůj aeroplán […]
Evropu s Amerikou spojilo 587 000 kilometrů drátů
Dvě obří lodě se od sebe uprostřed Atlantiku začínají vzdalovat. Za každou z nich zůstávají na dně oceánu kilometry kabelu, který za pár dní spojí dva kontinenty. Komunikace na dálku prožívá od prvních zpráv pomocí bubnů či kouřových signálů bouřlivý vývoj. V roce 1832 se objevuje telegraf, který umí propojit jen dvě sousední místnosti, o rok později […]
Splnil se německému architektovi v Brně životní sen?
„Budeme žít natrvalo v Brně,“ domlouvají se snoubenci Greta Löw-Beerová a Fritz Tugendhat. Oba jsou potomci židovských německých rodin průmyslníků, usazených na jižní Moravě již po několik generací. Jako svatební dar Greta dostane od otce svažitý pozemek v brněnské rezidenční čtvrti Černá Pole.   Pro Gretu (1903–1970) se jedná již o druhý sňatek. Se svým […]
První autobusy v Praze nebyly zrovna spolehlivé
„Poskakují po dlažbě jako kozy a do kopce se sotva vyškrábou!“ stěžují si cestující na autobusy s nedokonalým odpružením, které jezdí z Malé Strany na Hradčany. Problémů s novým dopravním prostředkem je ale mnohem víc. A vážnějších!   Praha prožívá na počátku 20. století tramvajový boom. V roce 1907 je v provozu již přes 50 […]
Nenechte si ujít další zajímavé články
Zanevřela Angelina Jolie po rozvodu na muže?
nasehvezdy.cz
Zanevřela Angelina Jolie po rozvodu na muže?
Smutný příběh. Je slavná, a navíc ikona krásy. Přesto herečka Angelina Jolie (51) zůstává opuštěná jako kůl v plotě. Po dramatickém rozvodu s Bradem Pittem (61) v roce 2016, kde nechyběla obvinění z
Fenomén „divokých mužů“ ve středověké mytologii: Byli to přežívající neandrtálci?
epochalnisvet.cz
Fenomén „divokých mužů“ ve středověké mytologii: Byli to přežívající neandrtálci?
Chatrně oblečený venkovan se kradmo ubírá lesem a co chvíli se pozorně rozhlíží. Nedivte se, vydat se v 15. století do lesa pro nějaký ten otop, to byl často i hrdelní zločin. Pak se však stane něco strašného. V lesním přítmí spatří mohutnou postavu s černými rozcuchanými vlasy. Je to snad sám vládce pekla? Ve středověké
Setrvalá žízeň je špatný signál
panidomu.cz
Setrvalá žízeň je špatný signál
Za poslední desetiletí jsme si na tolik zvykli na heslo „pitný režim“, že jsme se mnohdy naučili pít, i když nemáme žízeň. Tělu to ale nesvědčí. Totéž platí, když se žízeň ozývá a neustává. Nadměrné pití signalizuje zravotní problém. Velkou žízeň přirozeně dostaneme, když se zpotíme za velkého vedra nebo při námaze. Také hodně slané
Mřížkový koláč
nejsemsama.cz
Mřížkový koláč
Meruňky můžete nakombinovat i s lesním ovocem. Hodí se k nim i výrazné bylinky, jako je rozmarýn, tymián nebo levandule. Ingredience na 1 kulatou formu: Na těsto: ● 300 g hladké mouky ● 1 vejce ● 1 žloutek ● 150 g másla ● 1 lžička nastrouhané citronové kůry ● 2 lžíce řeckého jogurtu ● 100 g cukru Na dohotovení: ● 800 g meruněk ● 1 skořicový cukr Postup: Do mísy nasypte mouku, cukr a citronovou kůru. Přidejte
Talentovaný Tony Cicoria: Piáno ovládne jako blesk z čistého nebe!
enigmaplus.cz
Talentovaný Tony Cicoria: Piáno ovládne jako blesk z čistého nebe!
Před klavírem sedí zkušený americký hudebník Tony Cicoria (*1952) a vypravuje: „Pamatuji si to, jako by to bylo dnes. V roce 1994 jsem působil jako ortoped v New Yorku. V té době ještě neexistovaly mo
Když kvete louka, pomáhá klimatu
21stoleti.cz
Když kvete louka, pomáhá klimatu
Rostliny jsou víc než jen zelený porost naší krajiny. Hrají zásadní roli v koloběhu uhlíku, a tím i v ochraně klimatu. Nová studie vedená vědci z Biologického centra AV ČR ukazuje, že druhová pestrost
Interiér s ikonami skandinávského designu
rezidenceonline.cz
Interiér s ikonami skandinávského designu
Nedaleko Los Angeles si mladý pár nechal postavit vzdušnou rezidenci kombinující ocelový skelet, skleněné stěny a sekvojové obklady. uvnitř vás okouzlí ikony skandinávského designu. Vroce 1998 Mark a Andrea Meyerhoferovi koupili dům v zalesněnémpodhůří Lacanada Flintridge v Kalifornii. Pár začal spolu se skupinou architektů s přetvářením domu tak, že přestavěli část s kuchyní a rodinnou místností.
Panák se díval v noci oknem do mého bytu
skutecnepribehy.cz
Panák se díval v noci oknem do mého bytu
Okno protějšího domu bylo zavřené celá léta. Jedné noci se to ale změnilo. Moje zvědavost se mi vymstila. Děsivý pohled strnulé figuríny se mi vrací ve snech doteď. Už dlouhá léta žiju v zapadlé části městského centra. Noci zde jsou však klidné, tiché. Ani na své sousedy jsem si nikdy nemohla stěžovat. I když, byla tu jedna věc,
Bramborový koláč s jablky
tisicereceptu.cz
Bramborový koláč s jablky
Suroviny 250 g brambor 60 g másla 200 g cukru moučky 2 vejce 250 g polohrubé mouky prášek do pečiva jablka Na drobenku 50 g hrubé mouky 30 g másla 30 g cukru krupice Postup Bram
Viděl někdy někdo Boha? Biblické rozpory ve zjevení Hospodina
epochaplus.cz
Viděl někdy někdo Boha? Biblické rozpory ve zjevení Hospodina
Janovo evangelium jasně tvrdí: „Boha nikdy nikdo neviděl.“ Přesto se ve Starém zákoně objevují pasáže, které tuto premisu zpochybňují, popisujíce osobní setkání s Hospodinem. Jak je možné, že Kniha knih obsahuje tak zjevné rozpory v tak zásadní otázce? Ačkoliv novozákonní Janovo evangelium obsahuje pasáž, kde se doslova říká „Boha nikdy nikdo neviděl,“ (Jan 4:12), některé
Ztracené osady Rychlebských hor a Králického Sněžníku: Hlas krajiny, která nezapomíná
epochanacestach.cz
Ztracené osady Rychlebských hor a Králického Sněžníku: Hlas krajiny, která nezapomíná
Když stoupáte hustým lesem nad Starým Městem pod Sněžníkem nebo se prodíráte mlhavým ránem Rychlebských hor, krajina tu šeptá. V každém pařezu, v zarostlém sadu, v pokřiveném ovocném stromě, který tu ještě vzdoruje větru, slyšíte ozvěny lidského života, který se ztratil – ale ne docela. Jsou místa, která z map zmizela, ale nikdy nezmizela z
Montblanc znovu ožívá ve světě Wese Andersona
iluxus.cz
Montblanc znovu ožívá ve světě Wese Andersona
Legendární značka luxusních psacích potřeb a doplňků představuje svou novou kampaň Let's Write, v níž navazuje na výjimečnou spolupráci s režisérem Wesem Andersonem. Ten pro Montblanc opět vykreslil p
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz