30. 6. 1905: Albert Einstein představil v článku "On the Electrodynamics of Moving Bodies" teorii relativity.    
Domů     Auta z jiného světa: Proč nikdy nevyrazila na silnici?
Auta z jiného světa: Proč nikdy nevyrazila na silnici?
8.1.2024
Vůz jménem Černý pták

Některým lidem připomíná brouka se složenými krovkami. Má elegantní zaoblená okna a kulatá světla a k jeho přednostem patří i nižší spotřeba paliva. Aerodynamický automobil Schlörwagen se přesto nezačne sériově vyrábět. Podobně jako další futuristické prototypy vozů…

Dešťová kapka je nestabilní

Rozumí architektuře, matematice i technice. Ve všech těchto oborech Američan Richard Buckminster Fuller (1895–1983) neustále posunuje hranice.

V roce 1933 představí světu prototyp automobilu Dymaxion (složenina anglických výrazů dynamic, maximum a tension – dynamika, maximum a napětí).

Aerodynamický vůz ve tvaru dešťové kapky je přes šest metrů dlouhý a vejde se do něj až 11 cestujících. Má dřevěný rám, karoserii z hliníku a řídí se přes jediné zadní kolo.

Bohužel na silnici je nestabilní, špatně se ovládá a při nehodě během zkušební jízdy zahyne jeho řidič. Fuller později zkonstruuje ještě dva vylepšené prototypy Dymaxionu, ovšem sériově se nikdy vyrábět nebudou.

Vejci vadí boční vítr

O stroje se německý inženýr Karl Schlör (1911–1997) zajímal už jako kluk. Po univerzitních studiích techniky s radostí přijímá nabídku pracovat v Aerodynamickém výzkumném ústavu v Göttingenu.

Koncem 30. let minulého století zde začíná pracovat na prototypu elegantního osobního automobilu s minimálním odporem vzduchu.

Veřejnost poprvé spatří sedmimístný Schlörwagen v roce 1939 na autosalonu v Berlíně a dá mu přezdívku „Göttingenské vejce“. Vůz jako z jiné planety je přes čtyři metry dlouhý a asi dva metry široký.

I díky kolům skrytým pod kapotou má v běžném provozu nižší spotřebu paliva, jak si Schlör přál, a umí jet rychlostí téměř 140 kilometrů v hodině!

Do sériové výroby se přesto nedostane, protože „byl náchylný na boční vítr, který jej mohl v extrémních případech i vyhnat ze silnice“, vysvětluje současný publicista Aleš Dragoun. Schlör už nestihne tento problém vyřešit. Vypuká totiž druhá světová válka a na celý projekt se zapomene.

Černý pták nevzlétne

Vznikne kvůli propagandě. Německý inženýr Ferdinand Porsche (1875–1951) ho v letech 1937–1939 sestrojí přímo na přání Adolfa Hitlera (1889–1945).

Slavný automobilový závodník Hans Stuck (1900–1978) má v prototypu Mercedes-Benz T80 překonat světový rekord. Konstruktéři očekávají, že v něm pojede rychlostí 750 kilometrů v hodině!

Osm metrů dlouhý monopost se třemi nápravami váží 2,7 tuny a Porsche ho vybaví leteckým dvanáctiválcovým motorem. Šetřit nemusí ani v jiných ohledech, celkové náklady na jeho výrobu se vyšplhají na závratných 600 000 říšských marek!

Nicméně Hans Stuck v modelu T80 svůj pokus o rychlostní rekord neuskuteční.

Prestižní akce, která se má odehrát na jedné z německých dálnic, byla naplánována na leden 1940, kdy už má Hitler jiné starosti. „Černý pták“, jak si nacistický vůdce tento vůz pojmenoval, skončí ve skladu. Dnes je k vidění v továrním muzeu Mercedesu u Stuttgartu.

Vrtule na vozovku nepatří

Má být alternativou k automobilům s běžným motorem. Francouzský konstruktér Marcel Leyat (1885–1986) se rozhodne zkonstruovat vůz, který bude – stejně jako letadlo – uvádět do pohybu vrtule.

Prototyp svého Helicronu dokončí v roce 1932. Kuriózní automobil zatáčí zadními koly a dokáže vyvinout maximální rychlost až 120 kilometrů za hodinu.

Neumí však couvat, protože motor „přímo pohání onu velkou dřevěnou vrtuli a řidič jen pákou reguluje otáčky“, jak upřesňuje současný publicista Daniel Fuglevič. Ani Helicron se nebude sériově vyrábět, a to i z bezpečnostních důvodů.

Jeho vrtule by při srážce s jiným automobilem či chodcem mohla snadno způsobit katastrofu. Leyatův prototyp se přesto dochoval do současnosti. Prošel pečlivou rekonstrukcí a ve své sbírce ho má muzeum automobilů v americkém Nashvillu.

Pojízdná kancelář je drahá

Na pohled vypadá vskutku působivě. Minivan Stout Scarab z roku 1936 má krásnou proudnicovou karoserii s designovými prvky ve stylu art deco.

Vzniká na popud amerického průkopníka moderní letecké dopravy Williama B. Stouta (1880–1956), jenž ho navrhl jako pojízdnou kancelář.

Je určen pro sedm osob a v kabině jsou „kožená křesílka, která šla libovolně přemisťovat (pouze řidičova sedačka byla uchycena pevně), a také skládací stolek“, líčí současný publicista Martin Jánský.

Elegantní vůz také vyniká na svou dobu pohodlným podvozkem, ovšem i tato „vymoženost“ ho značně prodraží. Kvůli vysoké ceně je vyrobeno jen šest (podle jiných zdrojů devět) exemplářů tohoto údajně prvního minivanu v historii automobilismu.

Foto: Wikipedia.org, TACOT, Classic Auto Mall, Youtube.com

Související články
reklama
Zajímavosti
Hrabě Harrach probudil Krkonoše
Zdatný a rozvážný podnikatel, mecenáš umění, politik, hospodář, otec českých lyžníků a nadšený propagátor turistiky. Jan Nepomuk Harrach je osvíceným šlechticem a jeho činorodost udivuje dodnes. Výraznou stopu zanechal hlavně v Krkonoších.  Hrabě Harrach (1828–1909) se narodil ve Vídni jako syn vzdělaného, vlastenecky orientovaného Františka Arnošta z Harrachu (1799–1884) a jeho manželky Anny Marie Terezie (1809–1881), […]
3 ženy & Den D: K triumfu Spojenců přispěly perem i barometrem
Vstává v jednu v noci, a ještě k tomu na své narozeniny. Maureen se vydává k meteorologické stanici u majáku na nejzápadnější výspě Evropy. Dlouho nebude tušit, že její hlášení z 3. června 1944 ovlivní operaci Overlord a zachrání tisíce lidských životů. Často zůstaly bezejmenné a nepovažovaly se za hrdinky. Přesto mnohé ženy při vylodění Spojenců v Normandii 6. června 1944 […]
premium
O Slezsko bojoval už Břetislav I.
Bosý český kníže kajícně klečí před svým mocným přemožitelem, s nímž se mnohokrát v minulosti utkal a kterému uštědřil i nejednu porážku. Nyní se ale musí pokořit, aby zachránil svou zemi. Nemanželský syn českého knížete Oldřicha (†1034) z dynastie Přemyslovců, Břetislav I. (asi 1002/1005–1055), od mládí dává vědět, že rozhodně nebude nikdy stát v pozadí. Oplývá nejen sebevědomím, ale […]
Autobusy pravidelně brázdí Prahu už 100 let
Ještě počátkem 20. století platí, že kam nevedou tramvajové koleje, tam se běžný cestující v Praze nedostane. V roce 1908 však tramvaje získávají konkurenci – na jaře vyjede do ulic první autobusová linka. Cena za cestu na Hradčany? 20 haléřů!  Centrum města však autobusy křižují jen rok a půl. Strmá trasa mezi Malostranským náměstím a Pohořelcem se […]
Věda a vynálezy
Evropu s Amerikou spojilo 587 000 kilometrů drátů
Dvě obří lodě se od sebe uprostřed Atlantiku začínají vzdalovat. Za každou z nich zůstávají na dně oceánu kilometry kabelu, který za pár dní spojí dva kontinenty. Komunikace na dálku prožívá od prvních zpráv pomocí bubnů či kouřových signálů bouřlivý vývoj. V roce 1832 se objevuje telegraf, který umí propojit jen dvě sousední místnosti, o rok později […]
Splnil se německému architektovi v Brně životní sen?
„Budeme žít natrvalo v Brně,“ domlouvají se snoubenci Greta Löw-Beerová a Fritz Tugendhat. Oba jsou potomci židovských německých rodin průmyslníků, usazených na jižní Moravě již po několik generací. Jako svatební dar Greta dostane od otce svažitý pozemek v brněnské rezidenční čtvrti Černá Pole.   Pro Gretu (1903–1970) se jedná již o druhý sňatek. Se svým […]
První autobusy v Praze nebyly zrovna spolehlivé
„Poskakují po dlažbě jako kozy a do kopce se sotva vyškrábou!“ stěžují si cestující na autobusy s nedokonalým odpružením, které jezdí z Malé Strany na Hradčany. Problémů s novým dopravním prostředkem je ale mnohem víc. A vážnějších!   Praha prožívá na počátku 20. století tramvajový boom. V roce 1907 je v provozu již přes 50 […]
James Watt nevěřil v parní dopravu
Tváří v tvář svým obrovským strojům nevěří, že by se jeho vynálezy někdy mohly pohybovat. „Jsou moc velké a těžké,“ tvrdí James Watt. Jeho následovníci to ale vidí jinak. Přimontují na ně kola a vyrazí pokořit silnice i železnice. Vždyť je to tak jednoduché…   Hukot strojů na čerpání vody se ozývá v mnoha britských […]
premium
Nenechte si ujít další zajímavé články
Po cestě do města jsem zažila milé setkání
nejsemsama.cz
Po cestě do města jsem zažila milé setkání
Neznámá dívka mi vrátila důvěru v dnešní mladé lidi. Už dlouhé roky jezdím každý pátek autobusem do města na trh. Mám ráda svoji malou rutinu: koupím čerstvé pečivo, pár kousků ovoce a když mi zbydou nějaké peníze, tak i květiny. Cesta trvá asi půl hodiny, většinou jen tak koukám z okna nebo sleduju lidi kolem
Díky vnukovi si plním svůj největší sen
skutecnepribehy.cz
Díky vnukovi si plním svůj největší sen
Nikdy jsem se nesmířila s tím, že nedělám práci, po které jsem už v mládí toužila. Až dnes jsem našla konečně sama sebe a jsem šťastná. Můj život býval jen o tom, že jsem se vždycky někomu podřizovala. Ten, kdo si plnil své sny, byl můj starší bratr Michal. Vystudoval vysokou, všichni mu dělali pomyšlení, aby měl k tomu ty
Gdaňsk: Město plné zážitků
epochanacestach.cz
Gdaňsk: Město plné zážitků
Navštivte jedno z nejkrásnějších měst severní Evropy a zároveň jedno z nejstarších v Polsku. A až se ho nabažíte, pokračujte za krmením tuleňů a na polskou Saharu. Rádi o dovolené odpočíváte na pláži u moře nebo se procházíte malebnými uličkami plnými kaváren a stylových krámků se suvenýry? Obdivujete kostely, chrámy a historické budovy? Líbí se
Rychlá jahodová tečka
tisicereceptu.cz
Rychlá jahodová tečka
Suroviny 500 g čerstvých jahod 2 lžíce medu nebo javorového sirupu 500 ml smetany ke šlehání (33 % tuku) 2 lžičky vanilkového extraktu čerstvá máta Postup Polovinu očištěných jahod nakráj
Toyota GR Yaris má novou verzi Aero Performance inspirovanou motoristickým sportem
iluxus.cz
Toyota GR Yaris má novou verzi Aero Performance inspirovanou motoristickým sportem
Společnost TOYOTA GAZOO Racing představila novou verzi modelu GR Yaris Aero Performance, která se pyšní aerodynamickými úpravami na základě praktických zkušeností z motoristického sportu. Toyota GR
Záhada Voynichova rukopisu: Co skrývá tento nečitelný středověký text?
enigmaplus.cz
Záhada Voynichova rukopisu: Co skrývá tento nečitelný středověký text?
Představte si knihu starou stovky let, plnou podivných ilustrací neznámých rostlin, hvězdných map a lidských postav, ale napsanou písmem, které nikdo na světě nedokáže přečíst. Takový je Voynichův ruk
Ženy na vrcholu: Překvapivá odhalení o keltské společnosti
21stoleti.cz
Ženy na vrcholu: Překvapivá odhalení o keltské společnosti
Drsní a silní bojovníci, tak nějak bývají Keltové zapsáni v obecném povědomí. Tedy, ne že by nebyli, avšak na přelomu věků, kdy nastala zlatá keltská éra, nebyli v tomto ohledu výjimkou. Nové objevy v
Lavička pro věčně zamilované
panidomu.cz
Lavička pro věčně zamilované
Pár, který dokáže svorně překonat všechny krize a spokojeně spolu zestárnout, je ideálem už od antiky. Celoživotní láska chudého Filemona a jeho ženy Baucis dojala bohy na Olympu natolik, že ochotně vyhověli přání stařečků a nechali je zemřít spolu. Po smrti je pak proměnili ve dva vzrostlé, košaté stromy, jejichž větve se něžně dotýkaly ve
Na hranici snů a skutečnosti
rezidenceonline.cz
Na hranici snů a skutečnosti
Prosklené stěny a stropy vnášejí do apartmánu plujícího vysoko nad velkoměstem spousty denního světla. Moderní interiér zateplují skulptury organických tvarů a dřevěné artefakty. Stále více lidí si pořizuje byty v Londýně, který je nejenom jedním z nejvýznamnějších světových finančních center, ale také přitažlivou metropolí pro hudebníky, módní návrháře a další umělce. Město na Temži si
Šest latinských frází, které dodnes používáme
epochaplus.cz
Šest latinských frází, které dodnes používáme
Kdysi má punc jazyka učenců, dnes patří latina především na akademickou půdu univerzit. I mezi obyčejné lidi ale pronikne pár frází, jež dokáží naplno vystihnout aktuální rozpoložení. Alea iacta est Překlad: Kostky jsou vrženy Julius Caesar (100–44 př. n. l.) nezanechává stopu pouze v historii, ovlivní také jazyk. Když 10. ledna roku 49 př. n.
Budoval Jiří IV. britský Tádž Mahal pro své milenky?
epochalnisvet.cz
Budoval Jiří IV. britský Tádž Mahal pro své milenky?
Nevypadá ani trochu jako britské královské sídlo. Spíš jako palác z Pohádek tisíce a jedné noci. V anglickém přímořském letovisku Brighton ho nechává zbudovat král Jiří IV., který si v něm chce léčit bolestivou dnu, a navíc potřebuje zázemí pro své milostné eskapády.   Zpočátku stojí na místě této extravagantní stavby letní sídlo pro prince z Walesu,
Nová láska Solaříkové v troskách?
nasehvezdy.cz
Nová láska Solaříkové v troskách?
Herečka Patricie Solaříková (36) ze seriálu Jedna rodina měla ukončit vztah s umělcem Alexem Grigorievem. Blízké okolí herečky tvrdí, že neshod bylo stále víc a už se to stalo neúnosným. Ale smutnit
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz