Jejich vozy dodnes brázdí světové silnice. Zrod nejslavnějších automobilových značek ale nebyl vždycky jednoduchý a ani jejich názvy se nerodily lehce…
Audi: Poslouchej svou touhu
Pokud by německý podnikatel August Horch (1868–1951) chtěl následovat vzoru svých předků, mohl si vybrat vinařství, nebo kovářské řemeslo.
On ale vystuduje techniku, stane se konstruktérem a 14. listopadu 1899, když je mu 31 let, si v Ehrenfeldu, v části Kolína nad Rýnem, zakládá vlastní firmu.
Pojmenuje ji Horch&Cie, přičemž ono „Cie“ není jméno nějakého jeho partnera, ale prostě zkratka, kterou lze přeložit jako „spol.“. O dva roky později vyjede z bran továrny první vůz. Horch brzy dostane šanci naplnit své životní krédo, které zní:
„Nikdy si nebuď ničím jistý!“ Nemá totiž štěstí na kolegy, a tak v roce 1909 firmu opouští a zakládá novou. Chce ji pojmenovat opět po sobě, ale protože ta původní stále existuje, dvě společnosti Horch podle zákona na trhu působit nemohou.
Co takhle příjmení přeložit do latiny? Německé „horch“ znamená „poslouchej“, latinský ekvivalent zní „audi“. Se svou mateřskou firmou se ale Horch nakonec stejně dá dohromady.
V roce 1932 se spojí společnosti Horch, Audi, DKW a Wanderer a vytvoří firmu Auto Union. Ta si dá do znaku čtyři kruhy, symbolizující spojení čtyř značek.
Mercedes: Otec ukradl dceři jméno
Konstruktér Gottlieb Daimler (1834–1900) s kolegou Augustem Maybachem (1846–1929) stavějí na sklonku 19. století auta ve Stuttgartu a firmu nepoloží ani Daimlerova smrt v roce 1900. K přežití společnosti výrazně přispěje rakouský podnikatel, diplomat a automobilový nadšenec Emil Jellinek (1853–1918).
Sám na daimlerech úspěšně závodí a stává se obchodním zástupcem firmy pro Rakousko-Uhersko, Francii nebo Spojené státy. V roce 1900 si objedná auto na zakázku.
Kromě silného výkonu žádá ještě jednu drobnost – aby vůz dostal jméno podle jeho 11leté dcery Mercedes (1889–1929). Za pouhý rok přichází na svět speciál Mercedes 35 PS, první mercedes v historii.
S výkonem 35 koní je nejvýkonnějším autem na světě a dosahuje rychlosti až 90 km/h, což v té době dokáže jen málokterý stroj. Když vlivný Jellinek vidí úžasný úspěch svého vozu na závodě v Nice, rozhodne se celou produkci firmy přejmenovat na Mercedes.
Jméno si mění i on sám. Od roku 1903 vystupuje pod jménem Emil Jellinek-Mercedes. „Je to asi poprvé v historii, co si otec přisvojil jméno své dcery,“ prohlásí tehdy.
Toyota: Osmička je šťastné číslo
Pojmenovat svou firmu podle sebe napadne leckoho. Řídí se tím i Japonec Kičiro Toyoda (1894–1952), syn vynálezce automatického tkalcovského stavu Sakičiho Toyody (1867–1930). „Než přiznáte, že něco neumíte, zkuste to,“ zní jeho motto.
Od 1. září 1930 vede Kičiro Toyoda automobilovou divizi podniku svého otce. Auta se zpočátku prodávají pod jménem Toyoda. V září 1936 ale společnost vyhlašuje veřejnou soutěž na nové logo.
Sejde se 27 000 návrhů a Kičirův švagr Risaburo Toyoda (1884–1952), který v té době firmu vede, vybere jméno, které nezní Toyoda, ale Toyota.
Píše se téměř stejně, ale je vizuálně jednodušší, protože k jeho napsání stačí pouhých osm tahů štětcem, a osmička je v Japonsku šťastné číslo. Od roku 1937 tak vzniká firma Toyota Motor Company Ltd.
Alfa Romeo: Ferrariho první velká láska
Francouzský podnikatel Alexandre Darracq (1855–1931) investuje i v italské Neapoli, kde v roce 1907 vzniká dceřiná firma Darracq Italiana. Ta se záhy osamostatňuje a dostává jméno ALFA neboli Anonima Lombarda Fabbrica Automobili.
S prvním vlastním modelem 24 HP přichází na trh v roce 1910. V průběhu první světové války ovládne továrnu podnikatel Nicola Romeo (1876–1938) a v roce 1919 v ní obnovuje výrobu automobilů. O rok později už se společnost oficiálně jmenuje Alfa Romeo.
V té době se nejrychlejší stroje firmy účastní i závodů a jedním z nejúspěšnějších jezdců je mladík jménem Enzo Ferrari (1898–1988). „Stále považuji Alfu Romeo za svou první lásku,“ přizná později, už jako majitel další slavné italské značky.
Aston Martin: Neúspěšní ptáci, květiny a ryby
Vzhledem k tomu, že britskou automobilku zakládají v roce 1913 inženýr Robert Bamford (1883–1942) a obchodník Lionel Martin (1878–1945), dalo by se očekávat, že firma dostane například jméno Bamford &
Martin. V době, kdy se oba dávají dohromady, a to kupodivu v cyklistickém klubu, má Martin dvouletý zákaz řízení za to, že byl přistižen při jízdě závratnou rychlostí 42 kilometrů za hodinu!
Když v březnu 1915 vyvinou první společný prototyp, hledají pro něj jméno. Vzhledem k tomu, že se Lionel dříve s úspěchem účastnil závodů do vrchu na proslulém kopci Aston Hill, rozhodne se nazvat svůj vůz Aston Martin.
„Od všech květin, zvířat, ptáků a ryb jsme se dostali k místním názvům, a protože jsem nedávno uspěl v závodě na Aston Hill, první část tohoto jména jsme jen doplnili mým skromným příjmením,“ popisuje proces hledání legendárního názvu Lionel Martin.