9. 12. 1437: Po spěšném odchodu z Čech zemřel ve Znojmě během cesty do Uher král Zikmund. Jeho smrtí vymřel lucemburský rod, který v českém království panoval 127 let.    
Domů     Pražské metro: Jezdí pod městem už 50 let?
Pražské metro: Jezdí pod městem už 50 let?
25.4.2024
Pražské metro

Zatímco na povrchu řidiči v kolonách netrpělivě troubí a tramvaje se vlečou, pod zemí to sviští stále stejně rychle a spolehlivě. Praha právě nyní slaví 50 let od chvíle, kdy se první cestující svezli podzemní dráhou.

Nápad od Rotta

První pokus o výstavbu pražského metra učiní už v roce 1898 známý pražský obchodník a majitel železářství Ladislav Rott (1851–1906).

Navrhuje postavit dvě linky podzemní dráhy na trase Karlín – Podolí a Malá Strana – Vinohrady, ale na radnici se to nesetká s pochopením. Ani návrhy z 20. a 30. let se neujmou, a nesmělý začátek stavby v roce 1937 záhy utne válka.

Po jejím skončení má země jiné starosti s obnovou, než aby plýtvala prostředky. Odborníci však už tuší, že rozvíjející se metropole se jednou bez podzemní dopravy neobejde.

Takhle si architekti v roce 1940 představovali interiér stanice metra Můstek.
Takhle si architekti v roce 1940 představovali interiér stanice metra Můstek.

Postavíme něco lepšího!

Když 60letý dělník Josef Bartoš 7. ledna 1966 v Opletalově ulici popadne sbíječku a poprvé ji nechá zakousnout do asfaltu, začíná opravdová výstavba. Jenže metro to ještě není.

Praha v tuto chvíli počítá pouze s linkami podpovrchové tramvaje, což je sice levnější, ale méně spolehlivá varianta. V březnu 1967 pak před budovou hlavního nádraží začíná hloubení první stanice. O pár měsíců později se ale celá koncepce mění.

Praha nedostane jen podpovrchové tramvajové linky, ale rovnou klasické metro. A 20. ledna 1969 se začínají razit první tunely.

Speciální svařovací vůz se v roce 1977 zapojil do práce na stavbě budované stanice Leninova.
Speciální svařovací vůz se v roce 1977 zapojil do práce na stavbě budované stanice Leninova.

Létá nad údolím

Prvního úseku z Florence na Kačerov se Praha dočkala 9. května 1974, přesně před půlstoletím. Součástí trasy se stává i Nuselský most, v jehož tubusu ve výšce 40 metrů nad údolím vlaky metra projíždějí.

Oproti projektu musí být most dodatečně vybaven speciálním roznášecím roštem, protože by jinak neunesl nové těžké sovětské soupravy.

V dalších letech se jednotlivé trasy postupně prodlužují.
V dalších letech se jednotlivé trasy postupně prodlužují.

Křížem krážem

Uplynou jen čtyři roky a v metru už lze i přestupovat. Nově otevřená trasa A z Náměstí Míru do stanice Leninova v Dejvicích se s původní trasou kříží ve stanici Muzeum.

Současně už se buduje trasa B, které se pasažéři dočkají na konci roku 1985. V dalších letech se jednotlivé trasy postupně prodlužují. Metro dnes denně přepraví na milion cestujících a současné linky s 61 stanicemi měří celkem 65,4 kilometru.

Brzda jménem voda

Na počátku nového tisíciletí se rozvoj metra násilně zastavuje. Povodeň, která postihla Prahu v srpnu 2002, zaplavuje tunely a vodní živel odhaluje, jak nedostatečně konstruktéři v 70. letech mysleli na podobná nebezpečí.

Současně se ale ukazuje, jak nepostradatelné metro pro hlavní město je. V následujících měsících se provoz postupně obnovuje a současně se buduje kvalitnější protipovodňové a zabezpečovací zařízení.

Náklady na rekonstrukci a obnovení provozu nakonec dosáhnou výše téměř 7 miliard korun.

Vlaky, které jezdí samy

Historie pražského metra ani po 50 letech nekončí. Chystá se výstavba čtvrté trasy D, která by měla být uvedena do provozu za šest let. Probíhá obměna starších vozových souprav za nové.

Zatímco stávající soupravy 81-71M postupně doslouží, projektují se plně automatické vlaky, které se stanou standardem pro linky C a D. Automatizace linky A se pak dá čekat do roku 2040. Až tedy bude metro slavit sedmdesátku, bude to jeden z nejmodernějších dopravních systémů v Evropě.

Foto: Archiv Dopravního podniku hlavního města Prahy
Související články
reklama
Zajímavosti
Zátah proti českým studentům: Frank se mstil za sebe i svého šoféra
V ulicích Prahy se K. H. Frank zuřivě ohání svým jezdeckým bičíkem. Protiněmecké demonstrace na podzim 1939 se okupantům vymkly kontrole. Mluví se o nich ve světě i v Berlíně. To rozhodně nepůsobí dojmem, který nacisté chtěli vyvolat – totiž, že je v protektorátu klid a lidé jsou s jeho existencí vlastně spokojení. Je třeba […]
premium
Ostudný debakl husitů v Uhrách: Rozhádali se velitelé o kořist?
Lstí obsadili Likavu, pomohl jim bývalý kastelán tohoto hradu. Pak táborité spolu se sirotky vytáhnou na jih Horních Uher. Vše probíhá hladce, nepřítel je v nedohlednu a jejich vozy se plní kořistí. Jenže u Nitry se všechno pokazí a dosud tak úspěšná výprava se promění v noční můru. Husitům se v letech 1420–1422 podařilo odrazit […]
premium
Lázeňský Baden: František Josef I. sem jezdil na dostaveníčka
„Nazvěme to místo Aquae Pannoniae,“ prohlašují Římané, když se v 1. století n. l. za vlády císaře Claudia dostanou až na sever dnešního Rakouska. Vytvoří zde novou provincii Panonii a usadí se i v dnešním dolnorakouském Badenu.   Baron oškubal císaře Už v 15. století patří městečko, pyšnící se 14 sirnými prameny chrlícími vodu teplou […]
Grossmannovu vilu poznamenala rodinná tragédie
Může se pochlubit hned několika nej. Dobový tisk opěvuje její neobvyklé stavební řešení a přepychové provedení, interiér pak neváhá přirovnat k „pohádkovému paláci“! Bohužel Grossmannovi si bydlení v unikátní vile příliš neužijí… Narodil se v Pustějově nedaleko Studénky. Se základy stavebního řemesla ho seznámí otec, který pracuje jako zednický předák. František Grossmann (1876–1933) vystuduje průmyslovku […]
Věda a vynálezy
5 geniálních projektů, které komunisté stopli: Unikátní kombajn, motorka & město budoucnosti
První vesnička SOS v Doubí se otevírala se vší slávou. Tu druhou, ve Chvalčově u Kroměříže, už ale novináři vesměs ignorují. Nechtějí si přidělávat problémy. Stát dal totiž jasně najevo, že s tímto „zápaďáckým nesmyslem“ do budoucna nepočítá…   Komunistické Československo kreativním nápadům nepřeje. Poslušně plní politické a hospodářské dohody zemí východního bloku, i když jsou pro […]
premium
První semafor explodoval
Na Westminsterském mostě u londýnského parlamentu už není k hnutí. Samé drožky. Chudáci chodci, snad aby přes Temži přeplavali. Dívat se na to už nemůže železniční konstruktér J. P. Knight z Nottinghamu. Inspiruje se na kolejích a britské metropoli představí první semafor…   1868 V provozu byl měsíc Není elektrický, ale plynový. Na výšku měří […]
3 nejstarší deskové hry: Bavili se při Člověče, nezlob se už faraoni?
Tutanchamon se zlobí, když mu jeho rádce Aj připomíná nesplněné vladařské povinnosti. Teď, když mu hra Senet tak pěkně jde, přece nemůže přestat. Jeho spoluhráče to ale moc nebaví. Nudí se, hrát s vládcem ovšem považuje za svoji povinnost.   Podle dnešních měřítek se Tutanchamon (vládl přibližně v letech 1332–1323 př. n. l.) sotva dožije […]
premium
Prskavkami Jakub I. oslavil svoje přežití
Pokouší se zkrotit oheň. Kallinikos z Heliopole pracuje na strašlivé zbrani, která má ničit nepřátelské lodě, a to i pod vodou! Jenže jeho experimenty se trochu zvrtnou. Místo speciální tekuté „bomby“ řecký architekt vynalezne prskající směs, ze které dnes mají radost děti i jejich rodiče.   S „výbušnou hlínou“ – směsí síry, ledku a dřevěného […]
Nenechte si ujít další zajímavé články
Plněné chilli papričky s kozím sýrem
tisicereceptu.cz
Plněné chilli papričky s kozím sýrem
Opravdová lahůdka, nejen pro chlapy a nejen na party Suroviny 10 – 12 kusů širších chilli papriček 150 g kozího sýru 2 vejce 250 g strouhanky olej na smažení Postup Papričky omyjeme
Steve Fossett: Pilot rekordů, jehož poslední let zůstal záhadou
epochaplus.cz
Steve Fossett: Pilot rekordů, jehož poslední let zůstal záhadou
Američan James Stephen Fossett (1944–2007) patřil k nejvýraznějším dobrodruhům své doby. Milionář a rekordman, který dokázal posouvat hranice lidských možností na zemi, na moři i ve vzduchu. Jeho cesta od skautských začátků až k sólovému obletu Země v balonu ukazuje, jak daleko může sahat odhodlání a touha po objevování. Během své kariéry stanovil více než
Dům oběšených panenek: Záhadná expozice, která má šokovat?
epochalnisvet.cz
Dům oběšených panenek: Záhadná expozice, která má šokovat?
Na první pohled klidná zahrada v malé vsi na Vysočině se mění v děsivou galerii. Mezi větvemi stromů se houpou desítky oběšených panenek, některé bez končetin, jiné s rozbitými tvářemi. Není divu, že tohle místo vyvolává otázky: jde o bizarní umělecký záměr, osobní démony majitele, nebo snad temné varování?   Dům, který stojí na okraji
Děly se malé, tiché zázraky
nejsemsama.cz
Děly se malé, tiché zázraky
Nikdy bych neřekla, že může někdo tak vyčerpat, a přitom tak obohatit. Pak jsem ale u sebe měla celé prázdniny vnoučata a to tedy byla jízda. Místy divoká, ale opravdu krásná. Před třemi lety mi syn Ondra zavolal, že se s manželkou hádají a potřebují trochu prostoru. Neváhala jsem ani minutu. „Pošli děti ke mně,“ řekla jsem. Netušila
Pavouci se špatnou pověstí: Černé vdovy jsou hrozivé, ale malé
21stoleti.cz
Pavouci se špatnou pověstí: Černé vdovy jsou hrozivé, ale malé
Černá vdova. Tento výraz se v lidské společnosti používá pro ženu, vraždící své protějšky. Je to ovšem také poměrně rozšířená přezdívka osminohých predátorů, jež patří mezi snovačky. [caption id="
Krása bílého zlata a šperků Diamond Princess od Roberto Coin
iluxus.cz
Krása bílého zlata a šperků Diamond Princess od Roberto Coin
Bílé zlato má v sobě cosi magického. Jeho chladivý lesk připomíná mrazivý zimní vzduch, křišťálovou čistotu a eleganci, která neokázale přitahuje pozornost. V podání značky Roberto Coin získává tato u
Noc v bývalé šatlavě se proměnila v horor a děs
skutecnepribehy.cz
Noc v bývalé šatlavě se proměnila v horor a děs
Tehdy jsme vyrazili s kamarády na výlet. Strhla se bouře, a my byli rádi, že nás jeden dobrý muž nechal přespat ve sklepě. Děsil nás ale tím, že to bývala kdysi šatlava… Objevili jsme se na cestě jako přízraky na kolech. Skupinka čtyř nadšenců, kteří vyrazili za dobrodružstvím. Já, můj budoucí manžel a dva kamarádi. Zuřila zrovna pořádná
Advent v saské metropoli – Předvánoční Drážďany
epochanacestach.cz
Advent v saské metropoli – Předvánoční Drážďany
Toužíte po skutečné vánoční atmosféře? Vydejte se do Německa, kde mají adventní trhy dlouhou tradici a patří k těm nejpůvabnějším v Evropě. Ty nejbližší českým hranicím najdete v Drážďanech – začínají 26. 11. 2025 a potrvají do 24. 12. 2025. A stojí za to je zažít na vlastní kůži. S norimberským Christkindlesmarktem se drážďanské vánoční trhy
Vyrábíme schránku pro Ježíška
panidomu.cz
Vyrábíme schránku pro Ježíška
Kam vložit dopisy s vánočními přáními, aby je Ježíšek spolehlivě našel? Přece do speciální vánoční schránky.   Budete potřebovat: * dárkovou bedýnku na dvě lahve vína (má vysouvací zadní stranu a poutko, za níž schránku můžete zavěsit na dveře, okno nebo plot) * rukavice * vrtačku se speciálním nástavcem zvaným sukovník (14 mm) * brusnou
Sklo jako působivý architektonický materiál
rezidenceonline.cz
Sklo jako působivý architektonický materiál
Velkoplošné prvky ze živého transparentního materiálu stavbu osvěžují, propouštějí do jejího nitra spoustu světla, a tím zlepšují kvalitu vnitřního prostředí. Navíc významně ovlivňují vzhled budovy. Tak jako dřevo a kámen v konstrukčních řešeních zdařile zastupuje ocel, výplně z cihelného či jiného zdiva zase velmi působivě nahrazuje sklo. Jeho vizuálního benefitu v podobě zrcadlení oblohy i
Po narození dítěte šokující rozchod s Polívkou?
nasehvezdy.cz
Po narození dítěte šokující rozchod s Polívkou?
Tohle vypadá na vážné problémy! Herec z Jedné rodiny Vladimír Polívka (36) se má s velkou slávou po boku své přítelkyně Magdy stát brzy šťastným tatínkem. Jenomže čím víc se datum porodu blíží, tím
Tajemství šesti zmizelých lodí: Jaký osud potkal jejich posádky?
enigmaplus.cz
Tajemství šesti zmizelých lodí: Jaký osud potkal jejich posádky?
V období zámořských objevů nebylo nic neobvyklého na tom, že lodě i s celými posádkami zmizely bez jediného svědectví o tom, co se stalo. Někdy se podařilo najít alespoň vraky, jiné však beze stopy zm
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz