11. 4. 1549: Nakladatel Jiří Melantrich z Aventina dokončil tisk prvního vydání své Bible, později známé jako Bible Melantrichova či Melantriška.    
Domů     Jan Antonín Baťa kvůli obchodu obletěl čtyři kontinenty
Jan Antonín Baťa kvůli obchodu obletěl čtyři kontinenty
Jan Antonín Baťa

Uprostřed mlhy a vánice končí na chicagském letišti v nepoužitelných troskách české letadlo. Dokončení cesty kolem světa je ohroženo. Taková lapálie zlínského krále obuvníků ale nemůže zastavit v rozletu.

Podnikatel Jan Antonín Baťa (1898–1965) se v roce 1932 stává jediným majitelem akciové společnosti Baťa. Je proslulý vášní pro moderní techniku, která mu usnadňuje provoz firmy.

Buduje Baťův kanál, ve Zlíně staví administrativní mrakodrap s pověstnou pohyblivou kanceláří ve výtahu, za pouhých sedm let si zaregistruje stovku patentů.

A i když jeho nevlastní bratr Tomáš (*1876), tvůrce baťovského obuvnického impéria, v roce 1932 zahynul při letecké havárii, Jan Antonín na letectví nezanevře.

V roce 1937 si pořídí moderní stroj, se kterým se vydá na cestu kolem světa. „Vzduch je naše moře a my musíme létat,“ tvrdí.

Nohy celé zeměkoule

Letadla slouží firmě Baťa už od roku 1924, z počátku jen k reklamním letům, ale brzy i ke služebním cestám. Na přelomu let 1931–1932 podnikl Tomáš Baťa unikátní obchodní cestu do Indie se zastávkami v Tunisu, Egyptě či Íránu.

„Šéf jednoho z největších exportních podniků na světě podnikl dalekou cestu letadlem, aby prozkoumal osobně nové odbytové možnosti na dalekém Východě pro výrobky svého závodu,“ píše tenkrát obdivně list Národohospodářský obzor.

Jan Antonín Baťa touží na tuto slavnou výpravu navázat. Trvá na tom, aby jeho zaměstnanci měli pilotní průkazy, a to platí i pro něj samotného.

Jeho stroje dopravují obchodní zástupce po celém světě, ale jednat o nejdůležitějších zakázkách by měl přece jen ten nejvyšší šéf.

„Švec, který chce obouvat lidi v celém světě, musí vlastníma rukama prohmatat a porovnat nohy celého světa,“ prohlašuje, a tak se vládce obuvnické říše rozhodne vydat na cestu osobně. Prvním krokem bude najít vyhovující letadlo. V Československu totiž žádné takové k dispozici není…

Pilot Jan Šerhant byl Electru za oceánem osobně vybrat.
Pilot Jan Šerhant byl Electru za oceánem osobně vybrat.

Jen prádlo a smoking

Baťa má ale svého šéfpilota Jana Šerhanta  (1907–1983), kterého posílá do Spojených států amerických, aby vhodný stroj našel. Pilot neomylně zamíří do kalifornského střediska firmy Lockheed. Má jasnou představu.

Nejlepší volbou bude letoun Lockheed L-10A Electra, o kterém se mluví jen v superlativech. Pořídí si ho i proslulá pilotka Amelie Earhartová (1897–1937).

Šerhant Electru vyzkouší a přesvědčí se, že svými parametry vyhovuje i přistání na malých letištích. 6. ledna 1937 tak výprava z letiště v Otrokovicích startuje.

V útrobách stroje kromě Bati sedí čtyřčlenná posádka a trojice podnikatelových obchodních kolegů. Electra není nafukovací. „Každý si smí vzít pouze jediné zavazadlo s maximální hmotností 11 kilogramů,“ zní základní pravidlo.

To stačí na pět souprav spodního prádla, jeden civilní oblek a jeden smoking pro význačné příležitosti.

Přes moře se nelétá

Trasa výpravy vede přes Rakousko a Itálii, za Středozemním mořem navazuje v Tunisku, Libyi a Egyptě, pak se Baťa pouští na východ do Libanonu a Iráku, a ještě dál do Indie, Thajska, Číny a Japonska.

Nechybí kameraman pro dokumentaci výpravy, ale sám Baťa píše řadu článků, které průběžně posílá poštou zlínskému tisku. Podrobnosti po návratu zachytí ve své cestopisné knize Za obchodem kolem světa.

Ani Electra však nezvládne překonat oceán, a tak je třeba ji vždy při nutnosti překonat širé moře rozebrat a po cestě lodí zase složit. Expedice tak může proletět Spojenými státy a stejným způsobem se pak zase vrátit do Evropy.

Předběhnutá pilotka

Domů se ale vrací jiná Electra než ta, s níž Baťa odstartoval. Při nouzovém přistání v Chicagu byl původní stroj poškozen, když místní telegrafista zapomněl upozornit posádku na zhoršené počasí, mlhu a sněhovou bouři.

Šerhant nakonec zvládl vyhnout se za nulové viditelnosti a nefungující komunikace mrakodrapům a dosednout na letištní plochu, i když příliš tvrdě. Electra už měla v té době za sebou dvě nehody, v Izraeli a Vietnamu, ale tentokrát to bylo vážnější.

Společnost Lockheed naštěstí v dubnu 1937 přednostně dodala Baťovi novou Electru. Sice na ni v Chicagu právě čekala Amelia Earhartová, ale český podnikatel jí připravovaný stroj s výrobním číslem 1091 vyfoukl a jí nezbylo než počkat si na další.

J. A. Baťa (vlevo) si během letu kolem světa psal poznámky.
J. A. Baťa (vlevo) si během letu kolem světa psal poznámky.

Dobrodruh se vrací

Jan Antonín Baťa před odletem naplánoval návrat na 1. května 1937, a aby dodržel slovo, stráví jeden den ve Vídni. Na letišti v Otrokovicích ho pak v určené datum čeká 140 000 lidí. Je oslavován jako úspěšný dobrodruh.

„Cílem ale nebylo překonávat rekordy,“ může spokojeně prohlásit. Podařilo se mu získat mnoho zakázek a současně poznat velkou část světa. Všude se zaměřoval na poznávání způsobů, jak fungují světové firmy, a zkušenosti pak přenášel do té své.

Trasu pečlivě plánoval, aby nevynechal nikoho z důležitých obchodních partnerů. Jeho strategie fungovala bezchybně. Po přistání ve větším městě si vytvořil základnu, odkud pak podnikal kratší exkurze za jednáními do vzdálenosti sta kilometrů.

Přistání bylo nakonec 63 a uskutečnilo se jednání se dvěma tisícovkami významných partnerů ve 26 zemích světa!

 Foto:: Wikimedia.org, ic-zlin.cz, pilotinfo.cz

Související články
reklama
Zajímavosti
Honba za bílým zlatem: Kde leží největší solné doly na světě?
Historie solných dolů je v některých zemích stará až tisíce let. Ve většině z nich se sice těžba „bílého zlata“ postupně zastavila, neznamená to však, že rozlehlé důlní chodby, vykopané často v průběhu několika staletí, zejí prázdnotou. Naopak. Ukrývají nejen řadu technologických, ale i uměleckých skvostů…  Hallstatt, Rakousko S nejstaršími schody Solný důl v rakouských Alpách je skutečným unikátem, […]
Carl Weisshuhn probudil Opavsko k životu
V Žimrovicích se chystá vybudovat papírnu a potřebné dřevo chce do nové továrny dopravovat po umělém kanálu, jenže opavští úředníci odvážný projekt zamítnou. „Výstavba náhonu v tak skalnatém terénu je nemožná!“ odůvodní své rozhodnutí. Tvrdohlavý Weisshuhn se však nenechá odradi,t a dokáže jim, že se mýlí. Vyrůstal v pruském Slezsku, Carl Weisshuhn (1837–1919) žil s […]
premium
Bouřlivák Valentín psal erotické verše
Ovdovělou sestřenici si Balaša vzal z lásky i kvůli majetku. Nebyla to dobrá volba! I když se jim narodí syn, jejich manželství šťastné nebude. Vinu na tom mají oba. A zatímco Valentín utápí zlost v alkoholu, Kristína řeší neustálé hádky s manželem nevěrou. Jeho porod nebyl jednoduchý a přítomný lékař mu věštil bouřlivý život. Zatímco […]
Ohrozila silvestrovská satira volby?
Poslední den roku 1926 vychází na pátek, a tak se u Karla Čapka jako obvykle schází vybraná společnost. Kromě „pátečníků“ je přítomen Tomáš Garrigue Masaryk. „Mám se zúčastnit, či nikoliv?“ nebyl si prezident jistý, a proto se radil se svým tajemníkem. Nakonec pozvání přijal, aniž by tušil, že právě připravil podhoubí k velké aféře.  Spisovatelé […]
Věda a vynálezy
Evropu s Amerikou spojilo 587 000 kilometrů drátů
Dvě obří lodě se od sebe uprostřed Atlantiku začínají vzdalovat. Za každou z nich zůstávají na dně oceánu kilometry kabelu, který za pár dní spojí dva kontinenty. Komunikace na dálku prožívá od prvních zpráv pomocí bubnů či kouřových signálů bouřlivý vývoj. V roce 1832 se objevuje telegraf, který umí propojit jen dvě sousední místnosti, o rok později […]
Splnil se německému architektovi v Brně životní sen?
„Budeme žít natrvalo v Brně,“ domlouvají se snoubenci Greta Löw-Beerová a Fritz Tugendhat. Oba jsou potomci židovských německých rodin průmyslníků, usazených na jižní Moravě již po několik generací. Jako svatební dar Greta dostane od otce svažitý pozemek v brněnské rezidenční čtvrti Černá Pole.   Pro Gretu (1903–1970) se jedná již o druhý sňatek. Se svým […]
První autobusy v Praze nebyly zrovna spolehlivé
„Poskakují po dlažbě jako kozy a do kopce se sotva vyškrábou!“ stěžují si cestující na autobusy s nedokonalým odpružením, které jezdí z Malé Strany na Hradčany. Problémů s novým dopravním prostředkem je ale mnohem víc. A vážnějších!   Praha prožívá na počátku 20. století tramvajový boom. V roce 1907 je v provozu již přes 50 […]
James Watt nevěřil v parní dopravu
Tváří v tvář svým obrovským strojům nevěří, že by se jeho vynálezy někdy mohly pohybovat. „Jsou moc velké a těžké,“ tvrdí James Watt. Jeho následovníci to ale vidí jinak. Přimontují na ně kola a vyrazí pokořit silnice i železnice. Vždyť je to tak jednoduché…   Hukot strojů na čerpání vody se ozývá v mnoha britských […]
premium
Nenechte si ujít další zajímavé články
Udržitelná móda v souladu s přírodou: TATUUM
iluxus.cz
Udržitelná móda v souladu s přírodou: TATUUM
Nová kampaň TATUUM SENSES AT EASE je věnovaná udržitelné módě. Kolekce z přírodních materiálů zdůrazňuje, že móda může být stylová, nadčasová, ale i zodpovědná k planetě. Je tak skvělou volbou pro ty,
Těstoviny s hříbkovou omáčkou
tisicereceptu.cz
Těstoviny s hříbkovou omáčkou
Nejlépe se pro tento recept hodí hříbky nebo lišky. Suroviny 4 lžíce másla 1 cibule 250 g čerstvých hub 200 ml smetany 2 lžíce hladké mouky 3 lžíce strouhaného parmazánu 500 g těstovin sů
Pouť Českého Anděla: Další ročník je za dveřmi
epochanacestach.cz
Pouť Českého Anděla: Další ročník je za dveřmi
Když se řekne pouť, mnoho lidí si nejspíš představí Matějskou pouť a její menší obdoby, konající se v různých městech po celé zemi. Takováto pouť, to jsou kolotoče, labutě, autodromy, střelnice, klobásy, cukrová vata, hlasitá změť vzájemně se překřikujícího hudebního doprovodu a k tomu dav bavících se lidí. Jiní si představí křesťanskou pouť s knězem
Má Randová deprese kvůli nesplněným snům?
nasehvezdy.cz
Má Randová deprese kvůli nesplněným snům?
Chtěla milujícího chlapa, nedočkala se. Toužila po miminku, které nemá. Martina Randová (53) se však musela rozloučit i s dalšími sny, jež se jí nikdy nesplnily. Poslední dobou ji prý kolegové víd
Maďarský rybí paprikáš
nejsemsama.cz
Maďarský rybí paprikáš
Skvělé kotlíkové jídlo, které můžete připravit také na chalupě. Ingredience: 800 g filetů ze sladkovodní ryby 3 rajčata 1 žlutá a 1 červená paprika 2 cibule 100 ml smetany 33% 100 g anglické slaniny 1 lžíce sádla 2 lžičky mleté sladké papriky ½ lžičky mleté pálivé papriky sůl Postup: Rajčata spařte, oloupejte a nakrájejte na čtvrtky. Rybu nakrájejte na kusy o velikosti sousta. Slaninu nakrájejte
Od gladiátorů po jezdecké akrobaty: Fascinující historie cirkusu
epochaplus.cz
Od gladiátorů po jezdecké akrobaty: Fascinující historie cirkusu
Cirkusy provázejí lidstvo po staletí – od krvavých římských her až po okázalé show plné akrobacie a kaskadérských kousků. Jak se z antických arén stala manéž plná barev a hudby? A proč někteří lidé cirkusy milují, zatímco jiní je odmítají? Antický circus: Popravy určené k pobavení Dávnou historii cirkusu můžeme vystopovat až do antiky. „Circus“
Záhadný mrak nad Novým Mexikem: Prováděli zde Američané tajné jaderné zkoušky?
enigmaplus.cz
Záhadný mrak nad Novým Mexikem: Prováděli zde Američané tajné jaderné zkoušky?
V březnu 2014 zaznamenali meteorologické radary nad americkou raketovou střelnicí White Sands v Novém Mexiku zvláštní bouřkový mrak. Na první pohled připomínal atomový hřib. Testuje zde americká armád
Styděla se, že ji okradla!
skutecnepribehy.cz
Styděla se, že ji okradla!
Jsem už v důchodu a mou největší radostí je občasná návštěva vnučky. Někdy si ke mně rovnou po škole zajde na oblíbený koláč. Je to taková malá slečna a já si chvíle s ní moc užívám. Povídáme si o všem možném, probereme její kamarádky, co poslouchá za hudbu a někdy chce, abych jí vyprávěla, jak zlobila její maminka, když byla malá. Tak jsem ji neznala
Česká republika vstupuje do polovodičové ligy: Brno otevřelo nové inovační centrum
21stoleti.cz
Česká republika vstupuje do polovodičové ligy: Brno otevřelo nové inovační centrum
V Brně vzniklo České polovodičové centrum, které propojí výzkum s průmyslem a pomůže nastartovat polovodičový ekosystém. Má ambici posílit nejen českou, ale i evropskou technologickou suverenitu.
Vyrostla na londýnském mostě celá čtvrť?
epochalnisvet.cz
Vyrostla na londýnském mostě celá čtvrť?
Oba břehy Temže v Londýně spojovala kdysi stavba, označovaná za jeden z divů světa. Most, který se stal samostatnou městskou čtvrtí a také místem odporné přehlídky popravených nešťastníků.   Most v samém centru Londýna postavili už Římané v roce 46 našeho letopočtu. Byl dřevěný a vydržel téměř 1000 let, než ho v roce 1013 nechal spálit král Ethelred II. (asi
Na 100 jarních kilometrů správné boty
panidomu.cz
Na 100 jarních kilometrů správné boty
Nemusí to být ani tolik, ale jestli už se těšíte na jarní procházky nebo výlety, určitě se podívejte, jestli náhodou nepotřebujete nové boty. Je totiž nejvyšší čas, protože chvilku budete hledat ty pravé a musíte je přece trochu vyšlapat, než se vydáte na cesty. A podle čeho vybírat? Kam vás nohy povedou? Řiďte se tím,
Stylový pobyt v zahradě
rezidenceonline.cz
Stylový pobyt v zahradě
Funkčnost, odolnost, uživatelský komfort, v neposlední řadě ale rovněž designová úroveň. To jsou parametry, které by měl venkovní nábytek splňovat bez ohledu na to, za jakých materiálů je vyroben. Patříte-li k příznivcům přírodního dřeva, měli byste se zaměřit především na produkty bez problémů odolávající rozmarům počasí, především vlhkosti, působení plísní a různých škůdců. Pro svůj vysoký
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz