Přijal další nabídku z Afriky, tentokrát má vybudovat letectvo pro nigerijské povstalce. Pro začátek jim sežene starý bombardér, který provizorně vyzbrojí dvěma pěchotními kulomety. Jedním z nich se střílí přes otevřenou pumovnici!
Krátce před vypuknutím druhé světové války vstoupí do polské armády a absolvuje letecký výcvik včetně toho stíhacího. Během německé invaze do Polska v září 1939 ale Jan Zumbach (1915–1986) do stíhačky neusedne, protože má zrovna zlomenou nohu.
Ještě na podzim se mladý pilot dostává do Francie a po její porážce na jaře 1940 prchá do Velké Británie.
Vstupuje do Královského letectva (RAF), dotáhne to až na velitele 303. (polské) stíhací perutě, dosáhne 12 potvrzených sestřelů a Britové ho odmění několika vyznamenáními a medailemi. Do Polska se Zumbach po válce už nevrátí. Zůstává v západní Evropě.
Má dobrodružnou povahu a chce podnikat. Využije toho, že má i švýcarské občanství (jeho dědeček byl Švýcar), a spolu s několika přáteli piloty zakládá leteckou společnost.
Pašuje diamanty
Zpočátku přepravují turisty…Nejspíš jim to ale moc nevynáší, a tak začínají po Evropě pašovat nedostatkové a luxusní zboží – diamanty, cigarety, švýcarské hodinky, cigarety, zlato… Slušně vydělávají i na nelegálním transportu židovských dobrovolníků, kteří v touze po vlastním státu chtějí v Palestině bojovat proti Arabům.
Jenže úřady nespí a po několika letech si na Zumbachovu společnost došlápnou. Vyměří jí tak vysokou pokutu, že firma musí prodat všechna svá letadla!
„Byl jsem ještě chudší než na konci roku 1946, kdy jsem odložil do skříně svou krásnou uniformu podplukovníka RAF,“ vzpomíná Zumbach na nepříjemné období.
Zaplaceno nedostane
Z nejhoršího mu pomůže jistý československý diplomat. Zumbach pro něj nelegálně obstarává penicilin, po němž je ve východním bloku velká sháňka. Později se usazuje v Paříži a přemýšlí co dál. Touží po pořádném dobrodružství a skutečně se ho dočká!
V roce 1961 se z něj stává nájemný žoldák. Provincie Katanga se odtrhla od afrického Konga a vyhlásila nezávislost. Vypuká válka, ve které Zumbach vybuduje pro vzbouřence letectvo a sám v jeho řadách absolvuje několik desítek bojových letů.
Africké dobrodružství však pro něj skončí neslavně. Do konfliktu zasáhne Organizace spojených národů a polský dobrodruh raději prchá zpátky do Paříže. Ze slíbené odměny neuvidí vůbec nic.
Cvičí vzbouřence
Nepoučil se. I když se mu narodil syn, v roce 1967 znovu zmizí v Africe. Nechal se najmout představiteli vzbouřené nigerijské provincie Biafra.
První letadlo, které povstalcům zajistí, je starý bombardér Martin B-26 Marauder z druhé světové války upravený tak, aby se z něj dalo střílet pěchotními kulomety.
Kromě shánění letadel a výzbroje Zumbach řídí výcvik pilotů a zapojí se do několika bojových operací. Zhruba po roce ale usoudí, že už toho bylo dost a vrací se do Evropy.
S pomocí blízkého přítele, jehož poznal už na letecké škole v Polsku, nelegálně prodává zbraně a vojenský materiál. V lednu 1986 se chystá načas přesídlit do Varšavy, jenže už to nestihne. Za nejasných okolností umírá ve svém pařížském bytě.
*** Pumy shazují ručně ***
* Zumbach si umí poradit v každé situaci. Bombardér Martin B-26 Marauder provizorně vyzbrojí i „pumami“.
* Jde o sudy naplněné benzinem, fosforem, kusy kovu a jednoduchou rozbuškou, které posádka vyhazuje z letadla ručně!
* „Všichni pak chtěli létat právě se mnou a bojovat z paluby našeho stroje,“ líčí polský dobrodruh, jaký úspěch měl jeho nápad mezi biaferskými povstalci.