18. 10. 1377: Přibližně rok před svou smrtí sepsal císař Karel IV. svoji druhou (a poslední) závěť. V ní přesně vytyčil hranice území, které později zdědili jeho synové.    
Domů     Jména slavných aut? Vzpomínka na kopec, dílo překladatele a pár tahů štětcem!
Jména slavných aut? Vzpomínka na kopec, dílo překladatele a pár tahů štětcem!
14.12.2024
Jména slavných aut

Jejich vozy dodnes brázdí světové silnice. Zrod nejslavnějších automobilových značek ale nebyl vždycky jednoduchý a ani jejich názvy se nerodily lehce…

Audi: Poslouchej svou touhu

Pokud by německý podnikatel August Horch (1868–1951) chtěl následovat vzoru svých předků, mohl si vybrat vinařství, nebo kovářské řemeslo.

On ale vystuduje techniku, stane se konstruktérem a 14. listopadu 1899, když je mu 31 let, si v Ehrenfeldu, v části Kolína nad Rýnem, zakládá vlastní firmu.

Pojmenuje ji Horch&Cie, přičemž ono „Cie“ není jméno nějakého jeho partnera, ale prostě zkratka, kterou lze přeložit jako „spol.“. O dva roky později vyjede z bran továrny první vůz. Horch brzy dostane šanci naplnit své životní krédo, které zní:

„Nikdy si nebuď ničím jistý!“ Nemá totiž štěstí na kolegy, a tak v roce 1909 firmu opouští a zakládá novou. Chce ji pojmenovat opět po sobě, ale protože ta původní stále existuje, dvě společnosti Horch podle zákona na trhu působit nemohou.

Co takhle příjmení přeložit do latiny? Německé „horch“ znamená „poslouchej“, latinský ekvivalent zní „audi“. Se svou mateřskou firmou se ale Horch nakonec stejně dá dohromady.

V roce 1932 se spojí společnosti Horch, Audi, DKW a Wanderer a vytvoří firmu Auto Union. Ta si dá do znaku čtyři kruhy, symbolizující spojení čtyř značek.

Mercedes: Otec ukradl dceři jméno

Konstruktér Gottlieb Daimler (1834–1900) s kolegou Augustem Maybachem (1846–1929) stavějí na sklonku 19. století auta ve Stuttgartu a firmu nepoloží ani Daimlerova smrt v roce 1900. K přežití společnosti výrazně přispěje rakouský podnikatel, diplomat a automobilový nadšenec Emil Jellinek (1853–1918).

Sám na daimlerech úspěšně závodí a stává se obchodním zástupcem firmy pro Rakousko-Uhersko, Francii nebo Spojené státy. V roce 1900 si objedná auto na zakázku.

Kromě silného výkonu žádá ještě jednu drobnost – aby vůz dostal jméno podle jeho 11leté dcery Mercedes (1889–1929). Za pouhý rok přichází na svět speciál Mercedes 35 PS, první mercedes v historii.

S výkonem 35 koní je nejvýkonnějším autem na světě a dosahuje rychlosti až 90 km/h, což v té době dokáže jen málokterý stroj. Když vlivný Jellinek vidí úžasný úspěch svého vozu na závodě v Nice, rozhodne se celou produkci firmy přejmenovat na Mercedes.

Jméno si mění i on sám. Od roku 1903 vystupuje pod jménem Emil Jellinek-Mercedes. „Je to asi poprvé v historii, co si otec přisvojil jméno své dcery,“ prohlásí tehdy.

Toyota: Osmička je šťastné číslo

Pojmenovat svou firmu podle sebe napadne leckoho. Řídí se tím i Japonec Kičiro Toyoda (1894–1952), syn vynálezce automatického tkalcovského stavu Sakičiho Toyody (1867–1930). „Než přiznáte, že něco neumíte, zkuste to,“ zní jeho motto.

Od 1. září 1930 vede Kičiro Toyoda automobilovou divizi podniku svého otce. Auta se zpočátku prodávají pod jménem Toyoda. V září 1936 ale společnost vyhlašuje veřejnou soutěž na nové logo.

Sejde se 27 000 návrhů a Kičirův švagr Risaburo Toyoda (1884–1952), který v té době firmu vede, vybere jméno, které nezní Toyoda, ale Toyota.

Píše se téměř stejně, ale je vizuálně jednodušší, protože k jeho napsání stačí pouhých osm tahů štětcem, a osmička je v Japonsku šťastné číslo. Od roku 1937 tak vzniká firma Toyota Motor Company Ltd.

Alfa Romeo: Ferrariho první velká láska

Francouzský podnikatel Alexandre Darracq (1855–1931) investuje i v italské Neapoli, kde v roce 1907 vzniká dceřiná firma Darracq Italiana. Ta se záhy osamostatňuje a dostává jméno ALFA neboli Anonima Lombarda Fabbrica Automobili.

S prvním vlastním modelem 24 HP přichází na trh v roce 1910. V průběhu první světové války ovládne továrnu podnikatel Nicola Romeo (1876–1938) a v roce 1919 v ní obnovuje výrobu automobilů. O rok později už se společnost oficiálně jmenuje Alfa Romeo.

V té době se nejrychlejší stroje firmy účastní i závodů a jedním z nejúspěšnějších jezdců je mladík jménem Enzo Ferrari (1898–1988). „Stále považuji Alfu Romeo za svou první lásku,“ přizná později, už jako majitel další slavné italské značky.

Aston Martin: Neúspěšní ptáci, květiny a ryby

Vzhledem k tomu, že britskou automobilku zakládají v roce 1913 inženýr Robert Bamford (1883–1942) a obchodník Lionel Martin (1878–1945), dalo by se očekávat, že firma dostane například jméno Bamford &

Martin. V době, kdy se oba dávají dohromady, a to kupodivu v cyklistickém klubu, má Martin dvouletý zákaz řízení za to, že byl přistižen při jízdě závratnou rychlostí 42 kilometrů za hodinu!

Když v březnu 1915 vyvinou první společný prototyp, hledají pro něj jméno. Vzhledem k tomu, že se Lionel dříve s úspěchem účastnil závodů do vrchu na proslulém kopci Aston Hill, rozhodne se nazvat svůj vůz Aston Martin.

„Od všech květin, zvířat, ptáků a ryb jsme se dostali k místním názvům, a protože jsem nedávno uspěl v závodě na Aston Hill, první část tohoto jména jsme jen doplnili mým skromným příjmením,“ popisuje proces hledání legendárního názvu Lionel Martin.

Foto: Pixabay, archiv firem
Zdroje informací: SIEBERTZ, Paul. Gottlieb Daimler, history.com, wikipedia.org
Související články
reklama
Zajímavosti
Nové Švédsko: Pohřbil koloniální sen despotický guvernér?
Oplývá energií a je schopný. Jenže guvernér Printz je také namyšlený, až příliš ambiciózní a stále častěji se chová jako diktátor. Kolonisté se proti němu nakonec vzbouří a obviní ho z tyranie. Nové Švédsko se pod Printzovým vedením mělo dočkat slávy, místo toho si na něm smlsnou Nizozemci! Ve středověku si Švédové podmanili téměř celé […]
premium
Organizátora lidického masakru naverbovala StB
Ve středočeských Lidicích se schyluje k masakru. V noci na 10. června jednotky SS obec obkličují. Vtrhnou i na faru. Zatímco nacisti rabují kostel, jejich velitel Max Rostock si vezme do parády faráře Josefa Štemberku. Surovým bitím a kopáním pak žene 73letého starce na popraviště. Po válce přitom bude na jednoho z hlavních katů lidických […]
Proč se karpatským Němcům nelíbil vznik Československa?
Do Horních Uher vpadli Mongolové a povraždili spoustu poddaných. Panovník Béla IV. v kritické situaci pozve do svého království osadníky z Německa, aby prázdné území opět zalidnili. Rád jim udělí mnohá privilegia, což byla ostatně jejich podmínka. Litovat své velkorysosti rozhodně nebude… Uherský král Štěpán I. (asi 975–1038) se roku 996 oženil s mladičkou bavorskou […]
premium
Zašlá sláva: Architektonické skvosty českých lázní
Radní Karlových Varů chtějí mít ve městě novou kolonádu. Vypíšou hned několik architektonických soutěží, vítězný návrh však nedokážou vybrat. Žádný se jim prostě nelíbí. Nakonec sáhnou po „osvědčeném jménu“. Osloví architekta Josefa Zítka, který navrhl budovu Národního divadla v Praze a svět ohromil projektem Zemské galerie a muzea v německém Výmaru.   Patrioti se bouří Starou dřevěnou […]
Věda a vynálezy
10 nadšených průkopníků podnikání: Zdokonalili boty, knoflíky i židle
Je mu sotva 18 let, když si pronajme dvě malé místnosti a naplní je stroji zakoupenými na splátky a materiálem opatřeným na dluh. Rychle zavede novoty, o kterých žádný zlínský švec ještě nikdy neslyšel. Pár let nato už Baťa obouvá doslova celé Československo. Většina z nich začíná doslova od píky. V pronajaté dílně, jen s několika dělníky. Přesto […]
premium
Dal matematik před nacisty přednost smrti?
Matematik a odborník na balistiku František Čuřík přemítá, jak se vyhnout „námluvám“ s nacisty. Bojí se jejich nátlaku. Stojí před důležitým rozhodnutím. Jak je odmítnout? 7. června 1944 se ocitá úplně v koncích… Svému oboru se věnuje tělem i duší, vytrvale píše učebnice. Profesor matematiky na Vysoké škole báňské (VŠB) v Příbrami František Čuřík (1876–1944) […]
První pasažéři vlaku si ani nesedli
„Už jedou! Už jedou!“ mává jezdec na koni praporkem, když kluše po železničních pražcích. Za ním supí lokomotiva Active, která později v historii vyfasuje označení Lokomotiva č. 1. Je totiž úplně první, která sveze cestující. Zvědaví lidé se sbíhají k náspu kolejí, trochu očekávají, že jízda skončí katastrofálním výbuchem parního kotle. Čas na změnu Úterý […]
Železniční vodárna ve Střekově: Poklad ze století páry
Kontrolovat plavbu po Labi a vybírat tučná cla. O to jde českému králi Janu Lucemburskému především. Hlavně když ve druhém desetiletí 14. století na skalním ostrohu nad řekou v severních Čechách iniciuje výstavbu mocného hradu Střekova…Na starost vše dostává pražský měšťan Pešík z Veitmile. A uspěje na výbornou.   Mohutný hrad, ať už v držení […]
premium
Nenechte si ujít další zajímavé články
Lhala jsem vnukovi, že  jsem jeho matka
skutecnepribehy.cz
Lhala jsem vnukovi, že jsem jeho matka
Dcera otěhotněla brzy, a navíc se ženatým chlapem. Byla by to taková ostuda! Raději jsem se tvářila, že to dítě, které se jí narodilo, je moje. S mým mužem jsme byli mladí, když jsme se brali. Mně bylo osmnáct a on se vrátil čerstvě z vojny. Vychovali jsme spolu dvě děti. Naše starší dcera Marta se vdala na Moravu.
Tají Etzler jiskření se svojí ex?
nasehvezdy.cz
Tají Etzler jiskření se svojí ex?
Dosud herec Miroslav Etzler (60) dštil hromy a blesky, když přišlo na přetřes téma jeho exmaželky, herečky Vilmy Cibulkové (62), s níž hrají manžele v seriálu Polabí. Tvrdil, že se spolu absolutně n
Krémeš
nejsemsama.cz
Krémeš
Dezert s krémovou náplní a křupavým těstem lze vylepšit čokoládou. Ingredience na 1 plech: 2 pláty listového těsta 1 l mléka 3 sáčky vanilkového pudinkového prášku 250 g krupicového cukru 3 vejce 250 g másla 500 ml smetany ke šlehání semínka z 1 vanilkového lusku moučkový cukr na posypání Postup: Předehřejte troubu na 180 °C. Pláty těsta rozložte na dva plechy, propíchněte vidličkou a
Nenechte Vaše vzpomínky vyblednout: Jak z fotek vytvořit dárky od srdce
panidomu.cz
Nenechte Vaše vzpomínky vyblednout: Jak z fotek vytvořit dárky od srdce
Všichni máme v mobilu nebo fotoaparátu stovky krásných fotografií – z dovolené, narozenin, výletů i obyčejných chvil, které si chceme zapamatovat. Ale často tam zůstanou, neviditelné, i když by mohly rozdávat radost dál. Přitom stačí trocha kreativity a pár minut času, a z obyčejné fotky se může stát dárek, který potěší – vás i vaše
Zafunguje lithium jako prevence Alzheimerovy choroby?
21stoleti.cz
Zafunguje lithium jako prevence Alzheimerovy choroby?
Lithium napájí baterie a mnoho dalších technologií, ovšem dlouho se zdálo, že pro přežití živých organismů není nezbytné, spíše naopak. Nyní se ukazuje, že pomáhá nejen léčit bipolární poruchu a těžko
Kde vyjí v Německu vlkodlaci?
epochaplus.cz
Kde vyjí v Německu vlkodlaci?
Od nejvyšší zdejší hory, Feldbergu, padá na koruny vzrostlých stromů odpolední stín. O pár metrů níž by většina slunečních paprsků stejně nepronikla. Zalesněné pohoří v jihozápadním Německu, Schwarzwald čili Černý les, nemá své jméno jen tak. Temné místo hustě rostoucích dřevin najdete ve všech žebříčcích pátrajících po nejděsivějších lesích světa. Kousek od pramene Dunaje se
Barevný podzim v srdci Šumavy
epochanacestach.cz
Barevný podzim v srdci Šumavy
Příroda je tu tak divoce veselá, až se vám chce radostí vykřiknout. V tomto období navíc září pestrou škálou barev. Šumavské Povydří si v tento čas nelze nezamilovat. Hluboké údolí řeky Vydry charakterizují husté šumavské hvozdy a neustále zvonivě zurčící voda, která vede vašekroky lépe než nějaká GPS. Naučná stezka Povydří je jedna z nejkrásnějších,
Sklo jako působivý architektonický materiál
rezidenceonline.cz
Sklo jako působivý architektonický materiál
Velkoplošné prvky ze živého transparentního materiálu stavbu osvěžují, propouštějí do jejího nitra spoustu světla, a tím zlepšují kvalitu vnitřního prostředí. Navíc významně ovlivňují vzhled budovy. Tak jako dřevo a kámen v konstrukčních řešeních zdařile zastupuje ocel, výplně z cihelného či jiného zdiva zase velmi působivě nahrazuje sklo. Jeho vizuálního benefitu v podobě zrcadlení oblohy i
Koření pro vaše zdraví
epochalnisvet.cz
Koření pro vaše zdraví
Ne každou medicínu musíme polykat s přemáháním. Vždyť kdo z nás by něco namítal třeba proti čaji se skořicí nebo s voňavým anýzem? Koření ovšem v onom nápoji není zdaleka jen pro zvýšení požitku. Koření v něm totiž léčí. Anýz: pro klid v útrobách Anýz se spolu s příbuzným fenyklem tradičně doporučoval proti nadýmání, a to i u miminek. Dokáže
Kde se čas mění v rychlost: ADAC Touring Car Junior Cup
iluxus.cz
Kde se čas mění v rychlost: ADAC Touring Car Junior Cup
Když se mistrovství přesnosti potká s vášní pro rychlost, vzniká příběh, který se odehrává mezi tiknutím sekund a burácením motorů. Mühle Glashütte – rodinná hodinářská manufaktura s duší německé prec
Ostružinová marmeláda
tisicereceptu.cz
Ostružinová marmeláda
Jedna z nejoblíbenějších příchutí osvěží vaše chuťové pohárky! Suroviny 1 kg ostružin 600 g cukru krupice 40 g pektinu 2 g kyseliny citronové Postup Ostružiny opereme a uvaříme, až nám
Podivné autohavárie: Co zachránilo oběti?
enigmaplus.cz
Podivné autohavárie: Co zachránilo oběti?
Auto patří k nejužívanějším, ale zároveň nejnebezpečnějším dopravním prostředkům. Ve stále hustším provozu je velmi snadné připlést se do dopravní nehody. Proto vypadá celkem logicky, že právě ze sr
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz