V pravém boku Admirála Nachimova zeje po srážce obří díra. Zkázu výletního plavidla urychlí chybějící bezpečnostní přepážky, které Sověti při jeho opravě odstranili. Voda se valí do nitra lodi i 90 okénky na obou bocích. V podpalubí totiž nefunguje klimatizace a cestující si je otevřeli!
Němci ho na vodu spustili v roce 1925. Luxusní parník Berlin III se plaví na trase mezi Brémami a New Yorkem.
Po roce 1933 začne sloužit nacistické organizaci Kraft durch Freude (Radostí k síle), která pořádá propagandistické plavby pro německé pracující. Po vypuknutí druhé světové války z něj Němci udělají nemocniční loď.
Koncem ledna 1945 se zapojí do evakuace vojáků a civilistů z Východního Pruska. U polského Svinoústí najede na dvě miny a potopí se do mělkých vod Baltu, kde už ho Němci nechají.
1250 lidí na palubě
O čtyři roky později vrak německého parníku vyloví Sověti. Zkonfiskují ho, opraví a v roce 1957 pod novým jménem Admirál Nachimov spustí na Černé moře, kde bude opět sloužit jako výletní loď.
V průběhu let se na ní vystřídá několik kapitánů, od roku 1984 jí velí zkušený Vadim Markov. 29. srpna 1986 vypluje na pravidelnou trasu z Oděsy do gruzínského Batumi. O dva dny později, kolem druhé hodiny odpoledne, zakotví v Novorossijsku.
Musí počkat, až nastoupí noví cestující, s nimiž bude pokračovat do Soči a poté do Batumi. V deset hodin večer Admirál Nachimov znovu vyrazí na moře. Na palubě má téměř 1250 osob.
Ještě před vyplutím si kapitán Markov u řízení plavebního provozu ověřil, jaká další plavidla se mezi Novorossijskem a Soči pohybují.
Podle současného publicisty Jaroslava Krupky dostal informaci, že „ve směru plavby nic nehrozí, jen od Bosporu se přibližuje nákladní loď Pjotr Vasjov, která měla vyložit v Novorossijsku náklad kanadského ječmene“.
Zařídím to…
Za necelou půlhodinu kormidelník Admirála Nachimova podle souřadnic zjistí, že se s Pjotrem Vasjovem nejspíš srazí! Markov se proto s kapitánem nákladního plavidla spojí.
„Víme o vás a zavčasu se vám vyhneme, nemějte obavy,“ uklidní ho Viktor Tkačenko. Bohužel rychlost ani kurz své lodi z neznámých důvodů upravit nenechá! Markov mezitím odejde z můstku do své kabiny a velení předá prvnímu důstojníkovi.
Ten si krátce po jedenácté hodině s hrůzou uvědomí, že se na ně Pjotr Vasjov řítí velkou rychlostí. „Okamžitě naplno vzad!“ vydá rozkaz do strojovny, jenže nehodě už nezabrání. Ve 23.12 hodin do nich plně naložený Pjotr Vasjov prudce naráží.
Trest na 15 let
V pravém boku Admirála Nachimova zeje díra velká přes 80 metrů čtverečních! Do jeho nitra se rychle valí masy vody. Posádka ani nestihne spustit záchranné čluny. Loď se nakloní na pravobok a do sedmi minut zmizí pod hladinou.
Námořníci i cestující naskáčou do naftou pokryté vody. K tragické srážce, z níž Pjotr Vasjov vyvázl jen s lehkým poškozením, došlo zhruba 15 kilometrů od Novorossijsku. Trosečníkům brzy dorazí na pomoc desítky plavidel a vrtulníků.
Bohužel 423 osob se už zachránit nepodaří. Kapitáni Markov a Tkačenko nehodu přežijí a stanou před soudem. Oba dostanou 15 let ve vězení, nicméně v roce 1992 jsou předčasně propuštěni na svobodu. Vrak Admirála Nachimova dodnes odpočívá tam, kde se potopil…
Foto: Wikimedia.org