5. 12. 1484: Papež Inocenc VIII. vydal bulu Summis desiderantes affectibus, jež připustila existenci čarodějnic a zjednodušila procesy proti nim. To zahájilo hony na čarodějnice.    
Domů     Jan Antonín Baťa kvůli obchodu obletěl čtyři kontinenty
Jan Antonín Baťa kvůli obchodu obletěl čtyři kontinenty
5.6.2024
Jan Antonín Baťa

Uprostřed mlhy a vánice končí na chicagském letišti v nepoužitelných troskách české letadlo. Dokončení cesty kolem světa je ohroženo. Taková lapálie zlínského krále obuvníků ale nemůže zastavit v rozletu.

Podnikatel Jan Antonín Baťa (1898–1965) se v roce 1932 stává jediným majitelem akciové společnosti Baťa. Je proslulý vášní pro moderní techniku, která mu usnadňuje provoz firmy.

Buduje Baťův kanál, ve Zlíně staví administrativní mrakodrap s pověstnou pohyblivou kanceláří ve výtahu, za pouhých sedm let si zaregistruje stovku patentů.

A i když jeho nevlastní bratr Tomáš (*1876), tvůrce baťovského obuvnického impéria, v roce 1932 zahynul při letecké havárii, Jan Antonín na letectví nezanevře.

V roce 1937 si pořídí moderní stroj, se kterým se vydá na cestu kolem světa. „Vzduch je naše moře a my musíme létat,“ tvrdí.

Nohy celé zeměkoule

Letadla slouží firmě Baťa už od roku 1924, z počátku jen k reklamním letům, ale brzy i ke služebním cestám. Na přelomu let 1931–1932 podnikl Tomáš Baťa unikátní obchodní cestu do Indie se zastávkami v Tunisu, Egyptě či Íránu.

„Šéf jednoho z největších exportních podniků na světě podnikl dalekou cestu letadlem, aby prozkoumal osobně nové odbytové možnosti na dalekém Východě pro výrobky svého závodu,“ píše tenkrát obdivně list Národohospodářský obzor.

Jan Antonín Baťa touží na tuto slavnou výpravu navázat. Trvá na tom, aby jeho zaměstnanci měli pilotní průkazy, a to platí i pro něj samotného.

Jeho stroje dopravují obchodní zástupce po celém světě, ale jednat o nejdůležitějších zakázkách by měl přece jen ten nejvyšší šéf.

„Švec, který chce obouvat lidi v celém světě, musí vlastníma rukama prohmatat a porovnat nohy celého světa,“ prohlašuje, a tak se vládce obuvnické říše rozhodne vydat na cestu osobně. Prvním krokem bude najít vyhovující letadlo. V Československu totiž žádné takové k dispozici není…

Pilot Jan Šerhant byl Electru za oceánem osobně vybrat.
Pilot Jan Šerhant byl Electru za oceánem osobně vybrat.

Jen prádlo a smoking

Baťa má ale svého šéfpilota Jana Šerhanta  (1907–1983), kterého posílá do Spojených států amerických, aby vhodný stroj našel. Pilot neomylně zamíří do kalifornského střediska firmy Lockheed. Má jasnou představu.

Nejlepší volbou bude letoun Lockheed L-10A Electra, o kterém se mluví jen v superlativech. Pořídí si ho i proslulá pilotka Amelie Earhartová (1897–1937).

Šerhant Electru vyzkouší a přesvědčí se, že svými parametry vyhovuje i přistání na malých letištích. 6. ledna 1937 tak výprava z letiště v Otrokovicích startuje.

V útrobách stroje kromě Bati sedí čtyřčlenná posádka a trojice podnikatelových obchodních kolegů. Electra není nafukovací. „Každý si smí vzít pouze jediné zavazadlo s maximální hmotností 11 kilogramů,“ zní základní pravidlo.

To stačí na pět souprav spodního prádla, jeden civilní oblek a jeden smoking pro význačné příležitosti.

Přes moře se nelétá

Trasa výpravy vede přes Rakousko a Itálii, za Středozemním mořem navazuje v Tunisku, Libyi a Egyptě, pak se Baťa pouští na východ do Libanonu a Iráku, a ještě dál do Indie, Thajska, Číny a Japonska.

Nechybí kameraman pro dokumentaci výpravy, ale sám Baťa píše řadu článků, které průběžně posílá poštou zlínskému tisku. Podrobnosti po návratu zachytí ve své cestopisné knize Za obchodem kolem světa.

Ani Electra však nezvládne překonat oceán, a tak je třeba ji vždy při nutnosti překonat širé moře rozebrat a po cestě lodí zase složit. Expedice tak může proletět Spojenými státy a stejným způsobem se pak zase vrátit do Evropy.

Předběhnutá pilotka

Domů se ale vrací jiná Electra než ta, s níž Baťa odstartoval. Při nouzovém přistání v Chicagu byl původní stroj poškozen, když místní telegrafista zapomněl upozornit posádku na zhoršené počasí, mlhu a sněhovou bouři.

Šerhant nakonec zvládl vyhnout se za nulové viditelnosti a nefungující komunikace mrakodrapům a dosednout na letištní plochu, i když příliš tvrdě. Electra už měla v té době za sebou dvě nehody, v Izraeli a Vietnamu, ale tentokrát to bylo vážnější.

Společnost Lockheed naštěstí v dubnu 1937 přednostně dodala Baťovi novou Electru. Sice na ni v Chicagu právě čekala Amelia Earhartová, ale český podnikatel jí připravovaný stroj s výrobním číslem 1091 vyfoukl a jí nezbylo než počkat si na další.

J. A. Baťa (vlevo) si během letu kolem světa psal poznámky.
J. A. Baťa (vlevo) si během letu kolem světa psal poznámky.

Dobrodruh se vrací

Jan Antonín Baťa před odletem naplánoval návrat na 1. května 1937, a aby dodržel slovo, stráví jeden den ve Vídni. Na letišti v Otrokovicích ho pak v určené datum čeká 140 000 lidí. Je oslavován jako úspěšný dobrodruh.

„Cílem ale nebylo překonávat rekordy,“ může spokojeně prohlásit. Podařilo se mu získat mnoho zakázek a současně poznat velkou část světa. Všude se zaměřoval na poznávání způsobů, jak fungují světové firmy, a zkušenosti pak přenášel do té své.

Trasu pečlivě plánoval, aby nevynechal nikoho z důležitých obchodních partnerů. Jeho strategie fungovala bezchybně. Po přistání ve větším městě si vytvořil základnu, odkud pak podnikal kratší exkurze za jednáními do vzdálenosti sta kilometrů.

Přistání bylo nakonec 63 a uskutečnilo se jednání se dvěma tisícovkami významných partnerů ve 26 zemích světa!

 Foto:: Wikimedia.org, ic-zlin.cz, pilotinfo.cz

Související články
reklama
Zajímavosti
Grossmannovu vilu poznamenala rodinná tragédie
Může se pochlubit hned několika nej. Dobový tisk opěvuje její neobvyklé stavební řešení a přepychové provedení, interiér pak neváhá přirovnat k „pohádkovému paláci“! Bohužel Grossmannovi si bydlení v unikátní vile příliš neužijí… Narodil se v Pustějově nedaleko Studénky. Se základy stavebního řemesla ho seznámí otec, který pracuje jako zednický předák. František Grossmann (1876–1933) vystuduje průmyslovku […]
Zuřivý inkvizitor Olomouc nedobyl
Hraběnka nechce, aby tu žebračku mučili. Boblig to respektuje, i tak ale Marii Schuhovou do mučírny vezme. „Seznámí“ ji s katem a se všemi jeho nástroji. Barvitě líčí, co všechno dovedou. Nebohá žena dostane strach a začne mluvit…   Žerotínové nemají u katolíků nejlepší pověst. Pobělohorská rekatolizace probíhá na jejich severomoravském panství pomaleji než jinde v Českém […]
premium
Zajistily existenci Tepence příjmy z poprav?
Mezi bratry Joštem a Prokopem Lucemburskými zuří válka. Vleklými boji trpí celá Morava. Šlechta si dělá, co chce, vesnice čelí nájezdům loupeživých rytířů a bezpečno není ani na kupeckých stezkách. Obětí nejisté doby se stává i hrad Tepenec, který jako jediný na Moravě založil Karel IV.   Jívovská cesta. Významná obchodní tepna vedoucí z Olomouce […]
Kyštymská katastrofa: Sověti se k jaderné havárii přiznali až po 32 letech
Odpad z Majaku se dlouho ukládal do okolních jezer. Když sovětským inženýrům dojde, co všechno mohou nebezpečné látky způsobit, nechají v utajovaném závodě vybudovat podzemní zásobníky na vyhořelé palivo. Jenže ani ty jedné z největších jaderných havárií v dějinách nezabrání! Druhá světová válka skončila, Japonci 2. září 1945 podepsali bezpodmínečnou kapitulaci. K uznání porážky je […]
premium
Věda a vynálezy
5 geniálních projektů, které komunisté stopli: Unikátní kombajn, motorka & město budoucnosti
První vesnička SOS v Doubí se otevírala se vší slávou. Tu druhou, ve Chvalčově u Kroměříže, už ale novináři vesměs ignorují. Nechtějí si přidělávat problémy. Stát dal totiž jasně najevo, že s tímto „zápaďáckým nesmyslem“ do budoucna nepočítá…   Komunistické Československo kreativním nápadům nepřeje. Poslušně plní politické a hospodářské dohody zemí východního bloku, i když jsou pro […]
premium
První semafor explodoval
Na Westminsterském mostě u londýnského parlamentu už není k hnutí. Samé drožky. Chudáci chodci, snad aby přes Temži přeplavali. Dívat se na to už nemůže železniční konstruktér J. P. Knight z Nottinghamu. Inspiruje se na kolejích a britské metropoli představí první semafor…   1868 V provozu byl měsíc Není elektrický, ale plynový. Na výšku měří […]
3 nejstarší deskové hry: Bavili se při Člověče, nezlob se už faraoni?
Tutanchamon se zlobí, když mu jeho rádce Aj připomíná nesplněné vladařské povinnosti. Teď, když mu hra Senet tak pěkně jde, přece nemůže přestat. Jeho spoluhráče to ale moc nebaví. Nudí se, hrát s vládcem ovšem považuje za svoji povinnost.   Podle dnešních měřítek se Tutanchamon (vládl přibližně v letech 1332–1323 př. n. l.) sotva dožije […]
premium
Prskavkami Jakub I. oslavil svoje přežití
Pokouší se zkrotit oheň. Kallinikos z Heliopole pracuje na strašlivé zbrani, která má ničit nepřátelské lodě, a to i pod vodou! Jenže jeho experimenty se trochu zvrtnou. Místo speciální tekuté „bomby“ řecký architekt vynalezne prskající směs, ze které dnes mají radost děti i jejich rodiče.   S „výbušnou hlínou“ – směsí síry, ledku a dřevěného […]
Nenechte si ujít další zajímavé články
Tajemná smrt kontroverzního režiséra!
epochaplus.cz
Tajemná smrt kontroverzního režiséra!
Jako každé ráno kráčí podél pobřeží a poslouchá šum mořských vln. Ranní pohodu rozvíří vyděšený výkřik. Kousek od ní leží znetvořené tělo, málo kdo by v něm hledal jedno z velkých jmen italské kinematografie. Filmař, homosexuál a marxista – všechna tato slova vystihují italského režiséra Piera Paola Pasoliniho (1922–1975). Jeho povaha vyhledávající skandály ho však jednou doběhne.
DS Automobiles uvádí novou limitovanou edici DS PERFORMANCE Line
iluxus.cz
DS Automobiles uvádí novou limitovanou edici DS PERFORMANCE Line
DS Automobiles otevírá 1. prosince 2025 objednávky na novou limitovanou edici DS PERFORMANCE Line, určenou pro modely DS 3 a DS 7 v České republice a pro N°4 na francouzském trhu. Tato výjimečná série
Láska je pryč, zbyla mi jen ta písnička…
skutecnepribehy.cz
Láska je pryč, zbyla mi jen ta písnička…
Můžete plánovat, jak chcete, a stane se, že vše je najednou jinak. Nebylo příjemné, zčistajasna se ocitnout místo na rande ve špitále. Byla jsem tak zamilovaná! Bylo to romantické už proto, že se blížily Vánoce, krajina byla pocukrovaná sněhem a holé větve stromů postříbřené jinovatkou. Připadala jsem si jako v pohádce a myslela na svou svatbu. Přála jsem si
Kdo byl bůh Ódin a jakou měl moc? Magie v severské mytologii
enigmaplus.cz
Kdo byl bůh Ódin a jakou měl moc? Magie v severské mytologii
Jen ten nejmocnější bůh může v bitvě svým oddaným darovat vítězství i smrt. A takovým bohem je Ódin, severský vládce bojovníků, otec veškerenstva. Co však tato stěžejní postava germánské mytologie při
Tradiční játrová paštika
tisicereceptu.cz
Tradiční játrová paštika
Chystáte oslavu nebo rodinnou sešlost? Co by to bylo za večírek bez paštiky. Oblíbená pochoutka, kterou si namažete na čerstvé pečivo a jen si vychutnáváte tu lahodnou rozplývající se chuť na jazyku.
Luxusní šperk: Pomander voněl, chránil i koketoval
epochalnisvet.cz
Luxusní šperk: Pomander voněl, chránil i koketoval
„Libra růžových květů se na noc nechá namočit ve vodě z jeleního pižma,“ začíná slavný francouzský lékař Nostradamus svůj recept na unikátní vonnou směs…Tou se pak naplní pomander, luxusní šperk, který evropskou šlechtu provází po celá staletí.   Zkušený zlatnický mistr se sklání nad svým dílem. Z kousků zlata a stříbra nejprve tvaruje dvě perforované
Sauna: Silné posílí, oslabeným neprospěje
panidomu.cz
Sauna: Silné posílí, oslabeným neprospěje
Zavřete oči a představte si, jak sedíte v útulné sauně na měkké lavici z exotického dřeva. Vaším tělem prochází intenzivní teplo. Páry provoněné éterickými oleji s každým nádechem jemně hladí vaše hrdlo. Saunování je totiž dávným a v dnešní uspěchané době znovu objevovaným prostředkem k obnovení a upevnění fyzických i psychických sil s blahodárnými léčivými účinky. Tři důvody,
Naposledy o tom, proč by měla každá žena začít ze střev
nasehvezdy.cz
Naposledy o tom, proč by měla každá žena začít ze střev
Moderní žena už dávno nepečuje jen o sebe. Stará se o partnera, děti i milované mazlíčky. A právě v tom tkví síla holistického přístupu k wellness – když je zdravá celá rodina, cítíte se spokojená a v
Advent v saské metropoli – Předvánoční Drážďany
epochanacestach.cz
Advent v saské metropoli – Předvánoční Drážďany
Toužíte po skutečné vánoční atmosféře? Vydejte se do Německa, kde mají adventní trhy dlouhou tradici a patří k těm nejpůvabnějším v Evropě. Ty nejbližší českým hranicím najdete v Drážďanech – začínají 26. 11. 2025 a potrvají do 24. 12. 2025. A stojí za to je zažít na vlastní kůži. S norimberským Christkindlesmarktem se drážďanské vánoční trhy
Sklípkan, nebo tarantule? Kdo je vlastně kdo?
21stoleti.cz
Sklípkan, nebo tarantule? Kdo je vlastně kdo?
Často skloňovanými jsou v souvislosti s pavouky slova sklípkan a tarantule. Nutno však podotknout, že jde vlastně o jedny a tytéž pavouky. Sklípkani bývají totiž omylem jako tarantule označováni. Ke z
Sklo jako působivý architektonický materiál
rezidenceonline.cz
Sklo jako působivý architektonický materiál
Velkoplošné prvky ze živého transparentního materiálu stavbu osvěžují, propouštějí do jejího nitra spoustu světla, a tím zlepšují kvalitu vnitřního prostředí. Navíc významně ovlivňují vzhled budovy. Tak jako dřevo a kámen v konstrukčních řešeních zdařile zastupuje ocel, výplně z cihelného či jiného zdiva zase velmi působivě nahrazuje sklo. Jeho vizuálního benefitu v podobě zrcadlení oblohy i
7 kroků, jak udržet pleť svěží a zdravou
nejsemsama.cz
7 kroků, jak udržet pleť svěží a zdravou
Čas nezastavíte, ale můžete ovlivnit, jak se podepíše na vaší pleti. S tou správnou péčí může být krásná a plná života, bez ohledu na čísla v občance. Z každého rohu mrkají nové trendy a zázračné produkty slibující pleť jako z reklamy. Jenže zrcadlo občas ukáže jiný příběh. Dobrá zpráva? Není třeba revoluce. Stačí pár drobných
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz