Řekli mu, že na jeho lodi dojde za půl hodiny k výbuchu. Podrobnosti však ze zadržených Italů nedostane. Kapitán britského bitevníku Valiant je na vážkách. Nakonec vydá rozkaz evakuovat alespoň spodní paluby…
Druhá světová válka ve Středomoří zuří naplno. Italové doposud schytali od Britů několik ponižujících porážek a touží po pomstě.
Zaměří se na egyptskou Alexandrii, hlavní přístav britské středomořské válečné flotily. Naplánují operaci, při níž chtějí potopit ta nejnebezpečnější nepřátelská plavidla.
Velení italského královského námořnictva svěří ambiciózní úkol „žabím mužům“ ze zvláštní jednotky Decima Flottiglia MAS, kteří mají pro zničení britských lodí použít obávaná „prasata“…
Operace začíná
Ponorka Sciré na počátku prosince 1941 opouští přístav La Spezia (na severozápadě Itálie). Na palubě nese tři řiditelná torpéda s omezenou rychlostí, jimž se přezdívá Maiale (prase).
Každé z nich měří na délku přes sedm metrů, je obsluhováno dvoučlennou posádkou a má časovanou hlavici téměř s 300 kilogramů trhaviny.
Sciré po týdnu plavby dorazí k řeckému ostrovu Leros v Egejském moři, kam o pár dní později přiletí šest „žabích mužů“ z Decimy. Vojáci nastoupí na ponorku, která se večer 18. prosince přiblíží na vzdálenost zhruba dvou kilometrů k Alexandrii.
Kolem deváté hodiny z ní v hloubce asi 15 metrů vyplují tři „prasata“ se svými posádkami. Italové počkají, až Britové otevřou zábrany pro vracející se torpédoborce, krátce po půlnoci nepozorovaně proklouznou do přístavu a zamíří ke svým cílům.
Hlídkám neuniknou
Posádka torpéda č. 221 má podminovat bitevní loď Valiant. Svůj úkol splní, ovšem kvůli závadě na dýchacím přístroji se oba vojáci musejí předčasně vynořit.
Jsou odhaleni a Britové je po krátkém bezvýsledném výslechu zavřou do vězení právě na tomto bitevníku… Italové obsluhující torpédo č. 222 zanechají své „prase“ pod norským tankerem Sagona, v jehož blízkosti kotví britský torpédoborec Jervis.
Doufají, že při troše štěstí výbuch poškodí obě plavidla. Když usadí nálož a nastaví časovač, stáhnou se na pobřeží. Z přístavu se ale nedostanou. I je zadrží bdělá hlídka…
Nejtučnější kořist připadla posádce torpéda č. 223. „Žabí muži“ umístí trhavinu pod bitevní loď Queen Elizabeth a podaří se jim proklouznout do Alexandrie, kde však budou později také zatčeni.
Dílčí úspěch
Je krátce před půl šestou ráno. Dvojice Italů, vězněná na Valiantu, požádá o schůzku s kapitánem. „Evakuujte loď, za 30 minut půjde ke dnu!“ varují ho. Kolem šesté hodiny se alexandrijským přístavem postupně rozlehnou tři výbuchy.
Tanker Sagona se potopí, ropy z něj však unikne do vody jen minimum. Torpédoborec Jervis utrpí mírné škody a za necelé dva měsíce opět bude schopen služby. Bitevník Valiant dopadne hůř.
Celá posádka útok přežije, nicméně poškozená loď se na moře vrátí až v létě 1942. Největší paseku nadělá trhavina na Queen Elizabeth. Osm námořníků umírá a plavidlo bude následující rok a půl mimo provoz.
Byť šest jejich elitních vojáků skončilo v zajetí, Italové slaví obrovský úspěch. Díky diverzní akci v alexandrijském přístavu dočasně připravili Brity o nadvládu ve Středomoří. Využít toho ale nedokážou.
Nezničí zbytek britské středomořské flotily a kvůli neshodám s Němci nedokážou obsadit strategicky důležitý ostrov Malta.
*** Zkáza rakouské chlouby ***
* Řiditelné torpédo Italové úspěšně vyzkoušeli již na sklonku první světové války…Dva „žabí muži“ 31. října 1918 pozdě večer pronikli do přístavu v chorvatské Pule a umístili nálož pod bitevník Viribus Unitis.
* Nazítří krátce před sedmou hodinou ranní trhavina vybuchla a vlajková loď rakousko-uherského námořnictva se během 14 minut potopila.
Foto: weaponsandwarfare.com, pinterest.com, ireddit.it